Annons

passar dessa däck hjul min bil utan att skada bilen

1
Var på skroten idag och hitta e 07 V6a ej awd med följande dimension på sommar däcken 235/70-17.

Jag var lite sugen på köpa hjulen till min bil men vad tror ni funkar de på min som är en 2006 2,0 diesel awd ?
För tyckte det var skyst med lite extra höjd .
Har idag på vinterhjulen 225/70-16

Vad tror ni funkar dessa utan att man riskerar att förstöra nått?

( Tänkte göra fyrhjullsinställning samtidig som jag skiftar hjul så den blir med de nya. )
Annons

Re: passar dessa däck hjul min bil utan att skada bilen

3
Hej!

Jag tror att original däckstorlek för din Tucson diesel är 215/65-R16 och däckstorleken för V6-motorn är antingen 215/65/R16 eller 235/55-R17 (beroende på om där sitter 16- eller 17-tummare) varav sistnämnda även passar på dieselbilarna såsom jag förstått det.

Om vi tar och jämför 235/55-R17 vs 235/65-R17 så skiljer rullomkretsen cirka 6,8% och man brukar säga att max 5% skillnad är att föredra, gärna lägre än så, inom marginalen av 2-3% anser jag. För övrigt så skiljer därmed diametern mellan de olika däckstorlekarna 47 mm = bilen höjs 23-24 mm. Hastighetsmätaren och miltalsmätaren kommer visa fel om rullomkretsen skiljer sig.

Kan mycket väl passa på bilen utan modifikationer då det inte är en vanlig sedan eller kombibil, men är du säker på att bilen på skroten inte hade något höjningskit eller dylikt?

Om vi även jämför med dina nuvarande däck, 225/70-R16, så skiljer det endast 2,16% i rullomkrets och ca 16 mm i diameter, så kontrollera om det finns bra med marginal för att få plats med ytterligare 8 mm runtom däcken som sitter på.

Mvh