Annons

Kopplingen tar inte

1
SANTA FÉ (CM) (08.04-) 2.2 CRDi 4x4
Kopplingen tar inte trots att jag bytt givarcylindern (den som sitter närmast pedalen).
OCH jag har luftat genom att trycka in bromsvätska genom nippeln som sitter där nere (där röret till slavcylindern sticker ut)

Var är det för grunka som sitter på utgången från givarcylindern ? Vad heter den? Vad har den för funktion? Den sitter som på ett T-stycke och man kan skruva loss den 5 cm i diameter och 1 cm tjocka disken.

Jag får en stålgrå mörk missfärgning av bromsvätskan i behållaren. Det ser ut som om det kommer från den grunkan jag frågar på. Det är ur disken den mörka färgen tycks komma.
Hoppas någon är på hugget NU TACK
Annons

Re: Kopplingen tar inte

2
Ingen duktig meckare?

Jag lossade på behållaren och det gick att gänga loss "skivan" från T-stycket.
T-stycket har ca 2mm hål rakt igenom o ner till skivan. Skivan har också ett ca 2mm hål in till det låga cylinderformade hålrummet i skivan/behållaren. Hålrummet var fyllt med kraftigt mörkgråfärgad bromsvätska.

Jag fattar inte funktionen

Likaså fattar jag inte funktionen av nästa burk i flödesriktningen. Där är kopplingsröret lindat till en spiral och sen går det in i en stående burk (dia 5cm höjd 10cm)
Vad har denna burk för funktion?

Sedan övergår kopplingsröret till en böjlig slang (tar rörelsen mellan motor o kaross) som ansluter i ett T med en luftningsnippel innan vidare in i "motorn" till slavcylindern.

Länk till handbok? Länk till alla delar i kopplingskedjan?

Någon?

Re: Kopplingen tar inte

3
Glömde
Luftning har jag gjort baklänges (också) genom att ansluta och trycka in bromsvätska genom nämnd luftningsnippel. Borde vara välluftat - man är det ändå luft i systemet som gör att kopplingen inte tar.

Eller är det slavcylindern lik förbannat?

Fenomen:
Om jag juckar med pedalen så byggs det upp ett litet mottryck i pedalen, men om jag då trycker den i botten så känns det som om man "tryckte igenom" motståndet och efter det så är man tillbaka på ruta ett, inget motstånd i pedalen.

Re: Kopplingen tar inte

4
Men vad är detta? Jag hittar inte ens en Haynes bok som jag kan få tag i inom rimlig tid. Stadsbiblioteket i Karlstad har en ISBN 9781620920411 men utlånad
OCH det står på https://www.abebooks.co.uk/978162092041 ... 920417/plp att "This American market manual will provide useful coverage for U.K. specification 2.4 litre 4-cylinder and 2.7 litre V6 petrol engines. Also covers 3.5 litre V6 petrol engine NOT used in the U.K. Does NOT cover diesel engines !!!!!!!!!! or 2.0 litre petrol engine used in some other European markets."

Finns det någon annan Hyundai med samma motor ?

Re: Kopplingen tar inte

5
Ingen kunnig !?

Jag tog loss den stående behållaren/burken som (är fäst i karossen) är mellan huvud- och slavcylinder. Den var full med luft dvs bara lite bromsvätska. Det var samma missfärgade vätska i botten som jag fann i den konstiga grunkan som sitter på huvudcylindern (och som troligen grumlar oljan i bromsvätskebehållaren). Blåste o sköljde ur och fyllde med bromsvätska innan jag anslöt på toppen. Fixat, kopplingen funkade som den skall i nästan en vecka. MEN

Jag körde bilen en hel del några dagar hemikring. Allt funkade. Körde sen E20 i 12 mil och var tillbaka nästan på ruta 1 !! Jag kollade den stående burken, den var full med bromsvätska. Bilen stod sen ett dygn i några minus och jag hade lite verkan när jag började hemfärden. Hade ingen koppling efter kört 10 mil, dock kunde jag lyfta upp pedalen och få lite lite verkan så att jag fick ur och i låg växel när det enda rödlyse som fanns på hemvägen tändes och bilar överallt (kunde ej smita förbi). Verkar som om tempen påverkar.

Det blir att fråga Hundai i morgon.

Ni får gärna hjälpa mig med Haynes eller någon annan manual hur byta slavcylinder. Kopsa aktuella sidor om ni har, tack kommer om jag får e rätta sidorna (tack efteråt ty bränd en gång, så skojare göre sig icke besvär)

Re: Kopplingen tar inte

7
Sådärja, sånt gillar jag, inte en massa dravelsnack, tackar!!

(Synd att jag inte såg länken innan jag förhoppningsvis var klar ty det skall tydligen gå att lufta på traditionellt sett. Jag hade ej tålamodet till så många trampningar, men å andra sidan hade jag då kanske ej heller sett att det var luft i den stående behållaren. Jag hade också inte bytt huvudcylindern utan troligen endast bytt O-ringarna i den. )

Förhoppningsvis är problemet löst nu - men det har jag även trott tidigare, törs inte tro nåt längre. JAg gjorde ett sista desperat försök innan byte slavcylinder. JAg öppnade och kollade även de två sista kopplingarna närmast slavcylinderna OCH SÅG dålig O-ring !!!!

O-ringen i anslutningen/hanen till slavcylinderns honkoppling! O-ringen satt, eller har varit, i kläm. Jag märkte att det sög in luft när jag sög vätska från luftningsnippeln. Jag fick tipset från Hundaiverkstan i Täby. Han menade att dt är mer effektiv luftning att att suga genom luftningsnippeln.

Angående missfärgningen trodde han det kan bli så om vätskan ej bytts, så han rekommenderade ett byte. JAg sög ur behållaren och tryckte in ny vätska genom luftningsnippeln. Kollade att jag inte hade någon luft i den stående behållaren. Sen sög jag tillbaka lite vätska för att få ur eventuell luft i ledningen till slavcylindern. Det var då jag såg det sög in luft genom trasig Oring.

Jag bytte även Oringen som sitter på hanen på motsatta sidan till luftningsnippeln.

Funktion och namn på den del som sitter ansluten mellan luftningsnippelhuset och ledningen till slavcylindern ??

Jag köpte en gång en stor låda med en massa olika Oringar. Den kostade 30kr. Dom reservdelarna hade räckt om jag hade haft kunskapen.

Hoppas att detta var slutet på mitt problem och att det hjälpt någon annan.

Re: Kopplingen tar inte

11
Ja det rullade en vecka grrrrrrr
Körde 4+parkering 4 timmar+4 mil igår i stadskörning under rusningstid hem och under de körningarna så försvann kopplingsverkan i princip helt. På vägen ut kunde jag pumpa upp lite verkan innan jag skulle koppla, men på slutet fick jag som tidigare bara i 3an.

Jag blir ej klok, bara än mer gråhårig! Orkade bara inte felsöka igår kväll (efter att jag bytt AC styrenheten på SAABen och fläkten fortfarande inte gick. Man borde tydligen ha 3 bilar och 2 garage !)

Jag inbillar mig att någonstans sugs det in luft och då är det inte så många ställen kvar (förutom slavcylindern förståss)

Re: Kopplingen tar inte

12
Haynes Repair Manual 2001 thru 2012 All models - fick igår - gäller I N T E A L L S alla modeller
Gäller motorkod (jenkamotorer)
B <2006 2,4 ltr
B >2010 2,4 ltr
D 2,7 ltr DOHC V6
E 2003-2006 3,5 lltr V6
E 2007 - 2009 3,3 ltr V6
G 2010 - 3,5ltr V6

...alltså inte 2,2 ltr diesel. För övrigt, vid en snabbtitt, verkar det vara den sämsta Haynes jag sett.

Re: Kopplingen tar inte

13
Chamber-clutch heter manicken som ser ut som en liten puck på utgående fr huvudcylindern. Bild: sök på 416502E070
Slang + T-stycke o luftningsnippel har nummer 416402B100

.... osså börjar det luta mot en ny slavcylinder iaf och den kostar 800kr för 6vxl och 1800kr givetvis för 5vxl Jag hade beställt fel.