Annons

Min jakt efter skärmbreddare till Santa Fe 2006-

1
Hej Hyundai-forum! Jag är vilse och rådlös, kanske att ni kan hjälpa mig. 2007 kom Santa Fe'n ut i en version i Sverige vid namn Sailing Edition, vitlackad med svarta skärmbreddare och numrerad i 150 exemplar. Jag har en sådan i bra skick.

För ett tag sedan lämnade jag in den till en (auktoriserad) skadeverkstad för att få bl.a. framskärmarna omlackade. Vid omlackningen plockade verkstaden bort (och kastade) skärmbreddarna över framhjulen, och räknade med att beställa nya från Hyundai (vilket verkar vara det gängse förfarandet).

Efter flera rundor har det nu visat sig att skärmbreddarna inte längre går att få tag i från Hyundai. Hyundai meddelar via sin aukt bildelshandlare att skärmbreddarna räknas som eftermonterade, dvs inte i fabrik, och att de inte längre finns att få tag i.

Skadeverkstaden tycker att jag ska ligga på Hyundai, dvs att bildelar måste finnas tillgängliga längre än 8 år, men jag får känslan av att det inte går hem. Bildelshandlaren tycker att jag själv ska leta upp begagnade eller tredjepartsdelar (eftersom de själva bara köper in originaldelar).

Jag har försökt leta runt på bilskrotar, men utan framgång. Inte hittat spår alls utomlands. Och enligt verkstan går de sönder när de demonteras, så det är kanske ett lönlöst spår.

Jag har letat firmor som tillverkar liknande bildelar (wheel arcs, wide arcs, fender moulding/spacers, etc), men bara hittat en enda variant i kromad plast på ebay och jag tvekar på dess kvalité.

Här i forumet dök frågan upp i våras, men inget svar tyvärr. http://www.hyundaiforum.se/viewtopic.ph ... are#p41385

Helst vill jag ju ha någon form av svarta skärmbreddare, för att passa till befintliga delar på bilen.

Finns det någon här som vet var jag kan tänkas hitta skärmbreddare?

Eller borde jag ge mig och köpa i kromad plast?

Stort tack på förhand!
Annons

Re: Min jakt efter skärmbreddare till Santa Fe 2006-

2
Meeh...jag satte på sådana i efterhand. Iofs var bilen fortfarande i produktion då, men att inte Huyundai ÅF/verkstad kan få hem är ju ett skämt.
De sitter med 3M-tejp och går utmärkt att lossa om man förvärmer med en hårtork/varmluftspistol.


HÄR är de du ska ha.

Dessa är snarlika men inte exakt tyvärr, fast om du byter alla 4 så?
http://www.ebay.co.uk/itm/HYUNDAI-SANTA ... Sw0vBUgZ05
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)