Annons
Annons

Re: kylarvatten försvinner

6
Halloj, bumpar denna tråd lite.
Misstänker att jag har samma fel. Det försvann kylarvatten sen började det bolma om den som en Polsk lastbil från 1977. Nu har man konstaterat trasig turbo, men även att grenrörspackningen var trasig och grenröret lite stukat så det ligger ojämnt mot blocket.
Gissar att man kanske ska be dem kolla EGR ventilen också då.. Eller är det kylaren som brukar rasa?

Hursom.. försökte få tag på en beg turbo, men på bildelsbasen lligger de runt 6500 och uppåt. Någon som har något tips om var man kan få tag på en billigare. Vågar man beställa en från Kina?

Eller ännu bättre är det någon som har en beg turbo liggandes till salu för en 2.2 CDRi D4EB motor?

Re: kylarvatten försvinner

7
Det är bara EGR kylaren som har kontakt med kylarvätskan, själva egr ventilen är i solid metall/alu.

Om man är finurlig så går det att plocka lös EGR kylare och provtrycka den under vatten med luft och se om det kommer några bubblor.

Rätt vanligt att pinnbult/ar går av till grenröret i toppen och gör så att det skriker vid kall motor, precis som rem skrik och då även pajjar grenrörspackningen. Rätt stort jobb men du måste ju även byta turbo så då rekommenderar jag dig eller din verkstad att ta en noga koll på grenrörsbultarna i toppen.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: kylarvatten försvinner

8
Hmm. Min CM 2,2CRDi -08 lät som beskrivs ovan - skrek som om multiremmen slirade fast den inte gjorde det. Gick bra, men skrek högt ibland, framför allt när den var kall.
Drog kylvatten då och då... inte mycket men så pass att man fick fylla på..
Nu skriker hon inte mer.
Motorn betedde sig mycket märkligt en dag, trodde att nån hjulupphängning hade släppt - vibrerade på ett märkligt sätt liksom...
På eftermiddagen kollade jag och allt satt som det skulle så jag åkte hemåt. Nu märkte jag att motorn betedde sig skumt, tvekade och höll på. Halvvägs hem när jag hade stått några sekunder vid ett rödljus så hörde jag ett metalliskt skrik och hela bilen skakade till men sen gick den bra igen...
Förutom knackandet... började ana oråd :shock:
Nu bankade/knackade motorn högljutt så fort jag varvade lite och sen den dagen så har hon stått parkerad. Kollade oljan och hittade mängder av mässingsflagor Tog loss tråget och balansaxelenheten efter att Hyundai berättat att bara kolvbultslagringen och lagren vid balansaxlarna skulle vara av mässing. Nu vet jag varför det knackade... 2:ans vevstake behöver lite nya lager - både uppe o nere :?
En nyrenoverad naken motor kostar ca 50.000 inkl moms, och en beg (17000 mil) från skroten ca 30.000 och uppåt... Det blir "lite" eget arbete och en hel del pengar till en motorrenoverare - suck!
Ingen hjälp av försäkringen - 10 år eller 12.000 mil...
Santa Fe 2,2 CRDi M5 2008 Ebony black

Re: kylarvatten försvinner

9
Indalsman skrev:Trasig EGR kylare? Har hänt på en del att dom spruckit invändigt och då läker dom ut kylvatten i avgaserna och det märker man inte av.
Hej
Det försvinner kylarvätska, ca 1 liter på 200 mil, i min Santa 2011 crdi 2,2.
Om det är EGR kylaren syns det då på avgaserna att det kommer ånga eller måste det läcka ganska mycket innan det syns så?
Vart sitter EGR kylaren någonstans?
Den går rent och fint, ryker inget, inget vatten i motoroljan.
/Anders

Re: kylarvatten försvinner

10
Det är väl som att svära i kyrkan. men drar den inte mer än en liter på 200 mil, so finns det kylartätning på Mekonomen. Jag köpte den som är ganska dyr och hällde i min Niva som drog 1 liter vatten på 10 mil. Det är 3 år sen nu och den är fortfarande helt tät. På dessa lador blir det ju gärna små sprickor i toppen. Det syns att det ångar ur avgasröret. Jag är säker på att min har detta fel, men tom detta kunde kylartätningen laga.

Re: kylarvatten försvinner

11
fredde e skrev:Det är väl som att svära i kyrkan. men drar den inte mer än en liter på 200 mil, so finns det kylartätning på Mekonomen. Jag köpte den som är ganska dyr och hällde i min Niva som drog 1 liter vatten på 10 mil. Det är 3 år sen nu och den är fortfarande helt tät. På dessa lador blir det ju gärna små sprickor i toppen. Det syns att det ångar ur avgasröret. Jag är säker på att min har detta fel, men tom detta kunde kylartätningen laga.
Ok
Undrar vad jag ska prova....HOLTS Motorsvets eller BARS Kylartätning för nu har Santan börjat ryka också...
Misstänker avgaskylaren!
mvh
Ante