Annons

Felkoder P2010 och P2015

1
HYUNDAI SANTA FE 2.2 CRDi 4x4, 2007-08
Trodde ett annat fel.
Jag hade kört en last i bilen på ca 400kg.
Lastade ur och startade, då tändes Check Engine.
Började söka på nätet och ser att många skrivit att det handlar om att bilen tror att det är nåt fel med last?

Kollade med min OBD läsare (bluetooth, enkel grej) och får fram kod P2015 som betyder:
Lägessensor/-kontakt för inloppsgrenrörets manöverdon för insugsluft, cylinderrad 1 - område/prestanda
Ledningar, mekaniskt fel, lägessensor/-kontakt för inloppsgrenrörets manöverdon för insugsluft


Släcker den och kör , nån km senare tänds den, inget annorlunda känns med bilen.
Åker till bilverkstad som pluggar in sin avancerade läsare. Han ser också kod P2015 men också P2010 som betyder:
Inloppsgrenrörets manöverdon för insugsluft, cylinderrad 1 -hög kretsspänning Ledningar kortslutna till plus, inloppsgrenrörets manöverdon för insugsluft
Vi gissar på olika grejer.
Det kan kanske vara mitt Racechip ONE som har varit monterat i ett år. Men det tror inte mekanikern.

Åker vidare, åker hem.
Lampan tänds igen..
Åker till min verkstad som konstaterar samma koder MEN på ett ställe till, nämligen i startspärren.
Först lyfter han på motorkåpa och kollar massa anslutningar, hittar inga fel.
Nollställer koderna på båda felställena han upptäckte.
Jag kör hem. Jag kör 2 tim senare iväg igen till affär ca 8km bort.
Klar, startar och lamphelvetet tänds efter 5sek.

Bilen känns helt normal att köra, växlar jag manuellt så motorbromsar den vid nedväxling utan gas.
Förslag på vad som kan vara problemet mottages innan jag kör till verkstad igen.
HYUNDAI SANTA FE 2.2 CRDi 4x4, 2007-2008. 1a reg 2009
Annons

Re: Felkoder P2010 och P2015

2
Svarar mig själv då.
Nähepp..
Under torsdag eftermiddag beslöt sig bilen för att vara snäll och släckte lampan.
Den återställde sig själv efter ca 20 mil.
Anledning till felet, ingen som vet. Möjligen Hyundai verkstad som har obd läsare för samma märke. De ville ha 800:- för att felsöka.
HYUNDAI SANTA FE 2.2 CRDi 4x4, 2007-2008. 1a reg 2009

Re: Felkoder P2010 och P2015

3
Hej Larzza.
P2015 har jag också haft ett par gånger, manualen säger:
"P2015 is set if variable swirl valve position fails to reach target position within 1 sec. while ECM already outputted motor
driving signal(swirl valve fully open or close signal). This code is due to 1)swirl valve shaft stuck or problem of link device
or 2)variable swirl valve position sensor output value stuck."
Spjället hinner alltså inte öppna/stänga inom ett specat tidsintervall och triggar felkoden.
Vad det beror på kan nog vara allt möjligt från att det är ett fel på själva spjällmotorn, till att något kärvar i systemet.
Santa Fe 2,2 CRDi M5 2008 Ebony black