Annons

Svarar ibland inte på gaspådrag vid start.

1
Hej alla kunniga. ;) har en sf 2007 Diesel som ibland inte svarar på gasen vid start. Kan även hända vid korsningar o liknande när man stått stilla på tomgång. Man kan likna beteendet vid en bensinare som inte tänder på alla cylindrar. Har bytt dieselfilter och prövat med tillsatser men felet finns kvar. Förut trodde jag felet var vanligare med lite Diesel i tanken men nu har jag fullt o felet dyker upp ibland. Någon som har ngt tips? Försökte kolla i de andra trådarna men har inte hittat något. Tacksam för svar.
Annons

Re: Svarar ibland inte på gaspådrag vid start.

2
Hejsan !
Kan vara EGR ventilen som kärvar och låser sig i öppet läge, hade det problemet på min. Motorn tvekade framför allt efter motorbroms.
Fick även följdproblemet att motorn gick in i skyddsläge ibland (troligen pga av trimboxen fick jobba mer).

Ganska så enkelt att kolla.
Lyft bort laddluftkylaren (Typ 4 skruvar, 6st plastklammer, och 2 st slangklammer)
Ta bort plastkåpan (4 skruvar till)
Lossa de 4 st insex skruvarna som håller styrdonet, då ser du axel på EGR ventilen pröva att dra den upp och ner med en tång.

Jag körde för länge med det problemet i kombo med TUNG husvagn vilket gjorde att bilen tryckte ur sig vatten samt att lödningen i flexslangen till EGR kylaren smälte bort. Tryckte bara ur sig vatten vid tung last. Felet borta efter byte och fick samtidigt en mycket rappare motor.

Finns att köpa på Ebay från Korea för typ 700:- utan styrdon.
Lycka till !

Re: Svarar ibland inte på gaspådrag vid start.

3
Hur gick det för dig?
Jag har också en -07 diesel (17500mil) med exakt samma problem. Den har varit in och ut på auktoriserad verkstad 7-8 gånger de senaste 2 månaderna men problemet kvarstår. Tyvärr kommer det och går och när de haft den inne har den fungerat så felsökning har varit svårt.
De har kollat EGR'en men då har den som sagt fungerat.
Har bytt glödstiften, bränslefilter, dieselpump och batteri.

Den startar men pumpar på väldigt låga varv utan att svara på gaspådrag. Sen efter en stund vaknar den till liv.

Kan tillägga att jag inte kommer använda den verkstan igen. De verkar tyvärr rätt obrydda och ointresserade.