Annons

Hyundai Elantra 2005. Temperatur konstant på max, Termostat?

1
Hej allihopa, tack för ett grymt forum! Nu har jag dock stött på ett problem som jag inte hittar någonting om, därför tänkte jag höra med er.

Min Hyundai Elantra 2005 har börjat visa fel yttertemperatur när man trycker på knappen "out temperature" (den visar alltid 45-50 grader celsius). Dock ligger problemet inte där utan det är inne i kupén;

För att få varm luft inne i kupén så krävs att jag har den på maxtemperaturen 32 grader. Det räcker inte att ha den på 21 grader som jag har haft som standard i kupén tidigare, då kommer numera endast kall luft. Detta påverkas inte efter ett par mil när bilen är varm, jag måste ha den på 32 grader om jag vill ha varm luft.

Eftersom den började visa fel yttertemperatur och problemet med varmluften i kupén uppstod samtidigt så förmodar jag att dem har med varann att göra. Bilens motortemperatur visar däremot normal temperatur (förutsatt att den visar rätt).

Egentligen så är detta inget större problem eftersom jag får varm luft på framrutan kalla dagar och får klar sikt, hursomhelst är det svårt att upprätthålla en behaglig temperatur vid längre sträckor.
¨
Man vill ju att allt ska funka som det skall. Jag är inne på att beställa en ny termostat för det är det enda jag kan komma på eller om det är någon säkring som har gått?

Tack på förhand gubbar!