Annons

Fönsterhiss kärvar / byte?

1
Gäller I30 -09
Har en kärvande fönsterhiss på förardörren. Känns lita som "glapp i kontakter" ....? den går ofta bra att köra ner, men kan glappa /hacka rejält när rutan ska upp igen. Får trycka många gånger (10-20ggr) på knappen innan motorn kör upp rutan igen. Nu under vintertid törs jag inte längre köra ner rutan.

Ska försöka kolla om det är nå elektriskt glapp i kontaktytorna både vid knappsatsen och vid elhissmotorn.

Söker tips om detta fel, hur ska jag gå till väga för att lyckas. Hur demonterar jag innerdörren på bästa sätt, vill undvika trasig plast mm. All hjälp mottages tacksamt.
Annons

Re: Fönsterhiss kärvar / byte?

2
Tjena!

Kolla om det finns några videos på Youtube som beskriver hur dörrpanelen demonteras, sök efter exempelvis "hyundai i30 door panel" eller dylikt. För övrigt så brukar det vara ett par skruvar som ska lossas och därefter får man sakta rycka dän panelen som även sitter med clips. Givetvis måste man också vara försiktig med kontakterna till högtalaren, el-hissarna osv.

Mät upp med en multimeter om det kommer fram ström till el-hissmotorn när du trycker på knappen, då vet man om det är knappen eller motorn som felar, men det kan även vara glapp i t ex. dörrskarven om man har otur (kablaget har böjts av då man öppnar/stänger dörren ofta), men det är inte så vanligt.

Mvh