Fick nedslag på besiktning att handbromsen ligger på, båda sidor!
Ringde en verkstad som påstod att oken var slut och man måste byta bägge sidor till en kostnad på 5000kr
Är det så, handbromsen tar men fastnar så att vajer känns lös när man har släppt, eller går det smörja och justera?
Annons
Re: Handbroms
4Om dem nu ligger på, hur justerar man ner dem då, antar att det ej görs vid konsolen mellan stolarna?
Re: Handbroms
5Som jag uppfattar det har du handbromsbackar i bromsskivan samt broms OK i så fall får du demontera hela oket för att få bort bromsskivanLexing1976 skrev:Om dem nu ligger på, hur justerar man ner dem då, antar att det ej görs vid konsolen mellan stolarna?
och komma åt bromsbackarna som antagligen har rostat i länksystemet, nya backar som gäller.
Ett tufft jobb för en amatör.
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet.....
Re: Handbroms
6Har haft ner bromsbackar en gång för smörjning, dock ej byte!
Men om man drar handbroms och dem fastnar efter man släppt spaken.. är det ändå backarna som är "problemet"?
Men om man drar handbroms och dem fastnar efter man släppt spaken.. är det ändå backarna som är "problemet"?
Re: Handbroms
7Du kan kolla och smörja vajer till båda bak men troligast är att dom är slut, backar och går på max läge samt att Själv-justeringen är rostig, rostad fast, kan inte se annat än demontering.Lexing1976 skrev:Har haft ner bromsbackar en gång för smörjning, dock ej byte!
Men om man drar handbroms och dem fastnar efter man släppt spaken.. är det ändå backarna som är "problemet"?
Har fixat en volvo 740 med samma system och då gällde nya B-backar.
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet.....
Re: Handbroms
8Men i vilket fall lär Du väl prata allvar med verkstaden, som pratar på Dig nya ok. Är ju ett försök till bedrägeri.
Under förutsättning att bilen verkligen har backar i skivan. I annat fall skulle Du ju ha anligg även på färdbromsen bak.
Under förutsättning att bilen verkligen har backar i skivan. I annat fall skulle Du ju ha anligg även på färdbromsen bak.