Annons

Vad är egentligen Blue Drive?

1
December 2010 hämtade jag min i30cw Blue Drive som än idag är min dagliga bruksbil. Den har varit väldigt pålitlig, men också väldigt tråkig om ni förstår mig rätt ;)
Jag tänker modifiera den för en liten effektökning men det är svårt att hitta någon information alls om vad som egentligen skiljer 1.6 CRDi Blue Drive med 115hk mot vanliga 1.6 CRDI med 128hk.
Mig veterligen så har båda 1582cc, samma turbo (Garrett med variabel geometri) och partikelfilter. Jag har även hört från en ganska säker källa att man utan problem (utom miljövärdena då) kan tanka i programvaran till 128hk i en Blue Drive just för att det i grund och botten ska vara "samma" bil.

Så.. Förutom ISG (start/stopp vid rödljus) och AMS (generatorn laddar endast vid retardation och optimala motorfölhållanden) finns det några skillnader hårdvarumässigt på modellerna som ni känner till?
Hyundai i30cw 1.6 CRDi Blue Drive -2010
Annons

Liten uppdatering

2
Har gjort vidare efterforskningar och kan konstatera följande:

TURBO: Garrett Gtb1444vz
Sitter fabriksmonterad på både 115 och 128hk motorerna. Gäller även Kia Cee'd.

PARTIKELFILTER: 28990-2A620
Sitter fabriksmonterad på både 115 och 128hk motorerna. Gäller även Kia Cee'd.

VÄXELLÅDA: ZH96 6vxl.man.
Sitter även fabriksmonterad på 2012 års modell av Kia Cee'd 128hk.

Hårdvarumässigt finns alltså inga hinder, man kan byta/uppdatera ECU:n utan några som helst maskinella problem så vitt jag kan se. Rent teoretiskt kan man med ganska enkla medel krama ur upp till 50hk och 110Nm extra ur motorn. Då hamnar bilen på 9,19kg/hk (jämförelsevis hade Toyota Celica GT-i från 1990 8,65kg/hk. :D)
Sen är det ju visserligen den juridiska biten som kommer i kläm...
Hyundai i30cw 1.6 CRDi Blue Drive -2010