Annons

Chiptrimning

1
Tycker att min i40 -12 (136hk) är väl svag när jag drar husvagn och vill därför öka på vridmomentet men vet för lite för att riktigt våga. Vid "googling" verkar det som att en box är enda alternativet (men vilken?), de verkstäder jag googlat fram har inte Hyundai i sin lista.

Är den någon på detta forum som chippat sin i40? Och i så fall vilket utfall blev det? Råd, tips och rön mottages tacksamt.
Annons

Re: Chiptrimning

2
hej!

Med mina erfarenheter så är dieselboxar inget att ha, ryckiga och inte direkt stor skillnad i kraft. Sen så brukar EGR/partikelfilter ha tendensen att täppas till.

Men kollade lite på FB för ett tag sen och såg att Nordic uhr hade inne en i40, ändrade programvara samt stängde av EGR(pluggade?).

Du kan ju höra med dom?

Med vänlig hälsning, R

Re: Chiptrimning

3
Edeholt skrev:Tycker att min i40 -12 (136hk) är väl svag när jag drar husvagn och vill därför öka på vridmomentet men vet för lite för att riktigt våga. Vid "googling" verkar det som att en box är enda alternativet (men vilken?), de verkstäder jag googlat fram har inte Hyundai i sin lista.

Är den någon på detta forum som chippat sin i40? Och i så fall vilket utfall blev det? Råd, tips och rön mottages tacksamt.
Jag provade boxar från Dieselkraft, KCR och någon modell till på min förra i40 -13 136hk utan bra resultat.. Idag har jag monterat in en modul från ProMotech i min i40 -16 141hk och ska prova detta.. Värt att nämna för dig är att ProMotech har möjlighet till antingen modul eller direkt programmering till din modell, kollade detta igår.. Hör med dom, programmering är ju alltid bättre än modul!

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Re: Chiptrimning

4
Swedis skrev:
Edeholt skrev:Tycker att min i40 -12 (136hk) är väl svag när jag drar husvagn och vill därför öka på vridmomentet men vet för lite för att riktigt våga. Vid "googling" verkar det som att en box är enda alternativet (men vilken?), de verkstäder jag googlat fram har inte Hyundai i sin lista.

Är den någon på detta forum som chippat sin i40? Och i så fall vilket utfall blev det? Råd, tips och rön mottages tacksamt.
Jag provade boxar från Dieselkraft, KCR och någon modell till på min förra i40 -13 136hk utan bra resultat.. Idag har jag monterat in en modul från ProMotech i min i40 -16 141hk och ska prova detta.. Värt att nämna för dig är att ProMotech har möjlighet till antingen modul eller direkt programmering till din modell, kollade detta igår.. Hör med dom, programmering är ju alltid bättre än modul!

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Nöjd?

From my Måbil.

Re: Chiptrimning

5
CaPTaiN-MiFFo skrev:
Swedis skrev:
Edeholt skrev:Tycker att min i40 -12 (136hk) är väl svag när jag drar husvagn och vill därför öka på vridmomentet men vet för lite för att riktigt våga. Vid "googling" verkar det som att en box är enda alternativet (men vilken?), de verkstäder jag googlat fram har inte Hyundai i sin lista.

Är den någon på detta forum som chippat sin i40? Och i så fall vilket utfall blev det? Råd, tips och rön mottages tacksamt.
Jag provade boxar från Dieselkraft, KCR och någon modell till på min förra i40 -13 136hk utan bra resultat.. Idag har jag monterat in en modul från ProMotech i min i40 -16 141hk och ska prova detta.. Värt att nämna för dig är att ProMotech har möjlighet till antingen modul eller direkt programmering till din modell, kollade detta igår.. Hör med dom, programmering är ju alltid bättre än modul!

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Nöjd?

From my Måbil.
Mycket nöjd, effektökningen är klart märkbar, särskilt över det övre varvtalsregistret där det innan inte hände så mycket, nu drar det hela vägen, dock skulle växellådan behöva en programjustering för att passa nya effekten (jag har DCT). Förbrukningen sjönk c:a 0.5l/100km så nu ligger jag nästan på tillverkarens utlovade siffror [emoji848]

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Re: Chiptrimning

6
Swedis skrev:
CaPTaiN-MiFFo skrev:
Swedis skrev:
Jag provade boxar från Dieselkraft, KCR och någon modell till på min förra i40 -13 136hk utan bra resultat.. Idag har jag monterat in en modul från ProMotech i min i40 -16 141hk och ska prova detta.. Värt att nämna för dig är att ProMotech har möjlighet till antingen modul eller direkt programmering till din modell, kollade detta igår.. Hör med dom, programmering är ju alltid bättre än modul!

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Nöjd?

From my Måbil.
Mycket nöjd, effektökningen är klart märkbar, särskilt över det övre varvtalsregistret där det innan inte hände så mycket, nu drar det hela vägen, dock skulle växellådan behöva en programjustering för att passa nya effekten (jag har DCT). Förbrukningen sjönk c:a 0.5l/100km så nu ligger jag nästan på tillverkarens utlovade siffror [emoji848]

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Jag satte in en box från ProDieselChip i England och fått en tydligt förbättring både gällande turbolaggen och vridmomentet. Har inte justerat in den färdigt men det känns bra så här långt, priset var definitivt överkomligt.



Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Chiptrimning

9
Jag har en helt ny KCR-box till salu för 1000:- inkl kablage ifall någon är intresserad!
Uppdaterad hos KCR med nyaste mjukvaran/algoritmen.
Passar då till 1.7 CRDI
Hyundai IONIQ5 (Elbil)
Premium med skinn, elstol osv.
Färg: Digital Teal Green

Hyundai IX35 Pelle.P-Edition 2013.
19000mil. Vit, och med största utr.paketet som fanns tillgängligt.

Re: Chiptrimning

10
Edeholt skrev:Tycker att min i40 -12 (136hk) är väl svag när jag drar husvagn och vill därför öka på vridmomentet men vet för lite för att riktigt våga. Vid "googling" verkar det som att en box är enda alternativet (men vilken?), de verkstäder jag googlat fram har inte Hyundai i sin lista.

Är den någon på detta forum som chippat sin i40? Och i så fall vilket utfall blev det? Råd, tips och rön mottages tacksamt.
Prova nordictuning i falun stage 1. 170 hk 370nm. Blev en helt ny bil med mindre förbrukning som bonus.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk