Annons

Nån som provat LED i hellyset?

1
Har sökt överallt men inte hittat någon som satt in LED istället för xenon på helljuset.
Jag funderar på detta då det blir plug-and-play jämfört med xenon som bl.a. måste få ström från batteriet till ballasterna.

Tre funderingar:

1. Klarar LED-lampan (antingen med fläkt, kylflänsar eller kylflätor) att vara instängd i lyktan med svarta locket ditsatt? Jag tänkte mest på värmeutvecklingen och den förmodligen bristande tillgången på luft att kylas av.

2. Fungerar det att sätta i LED med lägre effekt än de 55w som original halogen är på eller har i40:n någon form av ljusövervakning som gör att fel kan uppstå?

3. Vilken eller vilka säkringar ligger helljusen på och vilken storlek (A) är dom avsäkrade med?

Tack för mig som har en i40 modellår 2012.
Annons

Re: Nån som provat LED i hellyset?

2
Har du Xenon idag, eller halogen?
Om du har Xenon idag så finns det bara nackdelar med att ersätta dessa till LED, för ljusflödet kommer
garanterat att bli sämre med LED jämfört med original Xenon.

Jag bytte till LED på halvljuset på min i30 som då hade halogen original, och där fick jag mecka lite med täcklocket för att få plats med "kylfläkten" och tillhörande flänsar, men jag blev grymt besviken på slutresultatat.
Ljustemperaturen blev dock väldigt bra, och i det närmaste kritvitt, och det halvljuset upplevdes först som superbra med en knivskarp övre kant, inget ljusläckage eller liknande, MEN räckvidden blev märkbart sämre en med de tidigare "Nightbreaker" som jag ersatte.
Det slutade med att jag rev ur LED-lamporna, och sedan konverterade till "ful-xenon" istället, och först då fick jag resultatet som önskades!

Kör du som sagt var Halogen idag, så kan du testa att köpa ett paket med LED-lampor, men var beredd på att få mecka lite med täcklocket. Får du plats med dom bakom täcklocket så kommer det att fungera, och jag tor inte att det kommer att bli för varmt, med tanke på att original H7-halogen utvecklar grym värme, väldigt mycket mer värme än de LED eller xenon.
Det fungerar bra att montera lägre effekt än de 55W, för det finns ingen övervakning.

Helljusen rekomenderas att koppla som en fristående slinga med separat säkring, alltså med en direkt matning från batteriet tillsammans med ett relä, på samma sätt som om du skulle koppla extraljus. "Triggen" till dessa tar du från den vanliga helljus-kabeln dock som då får relät att "slå".
Detta för att minimera risken för missljud och störningar, speciellt om du då ska köra Xenon.
Hyundai IONIQ5 (Elbil)
Premium med skinn, elstol osv.
Färg: Digital Teal Green

Hyundai IX35 Pelle.P-Edition 2013.
19000mil. Vit, och med största utr.paketet som fanns tillgängligt.

Re: Nån som provat LED i hellyset?

3
PlutoOrjan skrev:Har du Xenon idag, eller halogen?
Om du har Xenon idag så finns det bara nackdelar med att ersätta dessa till LED, för ljusflödet kommer
garanterat att bli sämre med LED jämfört med original Xenon.

Jag bytte till LED på halvljuset på min i30 som då hade halogen original, och där fick jag mecka lite med täcklocket för att få plats med "kylfläkten" och tillhörande flänsar, men jag blev grymt besviken på slutresultatat.
Ljustemperaturen blev dock väldigt bra, och i det närmaste kritvitt, och det halvljuset upplevdes först som superbra med en knivskarp övre kant, inget ljusläckage eller liknande, MEN räckvidden blev märkbart sämre en med de tidigare "Nightbreaker" som jag ersatte.
Det slutade med att jag rev ur LED-lamporna, och sedan konverterade till "ful-xenon" istället, och först då fick jag resultatet som önskades!

Kör du som sagt var Halogen idag, så kan du testa att köpa ett paket med LED-lampor, men var beredd på att få mecka lite med täcklocket. Får du plats med dom bakom täcklocket så kommer det att fungera, och jag tor inte att det kommer att bli för varmt, med tanke på att original H7-halogen utvecklar grym värme, väldigt mycket mer värme än de LED eller xenon.
Det fungerar bra att montera lägre effekt än de 55W, för det finns ingen övervakning.

Helljusen rekomenderas att koppla som en fristående slinga med separat säkring, alltså med en direkt matning från batteriet tillsammans med ett relä, på samma sätt som om du skulle koppla extraljus. "Triggen" till dessa tar du från den vanliga helljus-kabeln dock som då får relät att "slå".
Detta för att minimera risken för missljud och störningar, speciellt om du då ska köra Xenon.
Tack för utförliga svar!

Det är halogen på helljusen. Min tanke är att få ut mesta möjliga ljus med minsta möjliga insats ur helljusen, därav tanken med LED som man borde kunna koppla direkt på befintliga trådar för hellyset så länge man håller sig runt 55w eller under.

Det verkar dock som att nya lamphållare måste till oavsett konvertering till LED eller HID. Till HID finns verkar det finnas lamphållare att köpa men frågan är om dessa passar mot LED-lampans utformning.