Annons

Orkeslös Motor, varvar max. 2.500 rpm!

1
Hej där ute :-) Har problem med min Santa Fe -04:a med 2,7 V-6 motorn & knappt 20.000 mil körda :? Felet yttrar sig genom att motorn bara går upp till 2.500 rpm & sen kroknar den :cry: Hur som helst, jag har skrivit här tidigare om att jag trodde automatlådan krånglade först för att sen ändra det till att en katalysator kanske gett upp ;) Dock har dessa fel kommit på skam & det är något annat som jäklas :| Ej heller motorlampan tänts eller någon annan indikation visat sig, så jag lånade en felkodsläsare av en bekant för "att se" vad som krånglar ;) Men av den fick jag inte ut något alls :? Sökte därefter hjälp på gymnasieskolans fordonsprogram för dom har bättre grejer att felsöka med samt komplett verkstad.. Fick dock beskedet nyss att dom inte hittat något heller, allt såg bra ut :| Detta trots att deras felkodsläsare är betydligt mer avancerad än den jag provade med :? Dom upplyste även om att CO-halten var perfekt, så något fel med avgaserna är det antagligen inte :? Fäen, bilen startar ju jämt, går rent & fint upp till 2.500 rpm, för att sen liksom krokna & vill inget mer :oops: Vad behövs tro, för att få bilen körbar igen? Någon som vet & kanske har tips på hur man går vidare? Tacksam för svar! :)
Annons

Re: Orkeslös Motor, varvar max. 2.500 rpm!

2
Jag har upplevt denna typ av symptom på en tidigare (ej Hyundai) bil.

Första gången var det något som kallas "gasspjällpotentiometer". Alltså en pryl som känner av hur mycket gasspjället är öppnat för att kunna skicka de rätta värdena till databoxen för beräkning. Denna potentiometer hade blivit utnött i kopparbanan så det blev helt fel värden mellan 1200rpm och 3000rpm, vilket resulterade i att inget hände förrän man öppnade spjället helt och då tog bilen ett skutt.
Det låter inte som ditt bekymmer.


Andra gången var det katalysatorn (en av dem, den längst fram)
Alla värden var bra, det gick att varva stillastående och det gick att köra max ~70km/h.
Inga diagnoslampor eller dylikt.
Visade sig vara så att innehållet i katten gått i delar och en av dessa hade satt sig på tvären och minskade genomströmningen rätt radikalt i katten.

Det kan säkert finnas andra orsaker som för lite bränsle eller att kamremmen hoppat något kugg, men det borde gett en felkod tycker jag.

Är du helt säker att dina kattar är i ordning..?

Testat kompressionen..?
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Re: Orkeslös Motor, varvar max. 2.500 rpm!

3
Hej!

Kan du beskriva exakt vad ni har läst av med felkodsläsaren, har ni anslutit till korrekt modul, kan ni ser några live-värden från de olika sensorerna osv.? Fungerar motorlampan överhuvudtaget, dvs. lyser den i några sekunder när du startat bilen för att sedan stängas av (som en indikation på att lampan fungerar)?

Tycker att de flesta sensorer borde ge eller flera felkoder, men det är inte alltid de gör det tyvärr. I sensorväg så kan jag tänka mig att luftmassemätaren eller vevaxelgivaren kan vara något vajsing med.

Jag hade försökt att läsa av dessa sensorers värden då bilen är i drift.

Tror inte jag har frågat tidigare men detsamma gäller även på tomgång, att den inte går över 2500-3000 varv?

Ang. katalysatorerna, om du känner vid avgassystemet, är det bra tryck i det?

Mvh

Re: Orkeslös Motor, varvar max. 2.500 rpm!

6
Ja, så är då strulet med Santa Fen åtgärdat.. Det var den bakre katalysatorn som packat ihop, så en universal-kat på Biltema köptes & monterades.. Nu går den som den ska igen, men ojoj vilket krångel med turer fram o. tillbaka det varit.. Hur som helst, tack till er som kommit med tips & råd vad som kanske felat.. // MVH. Bredfloligan

Re: Orkeslös Motor, varvar max. 2.500 rpm!

8
Åkte igår på exakt samma felsymtom och efter att ha känt att resterande utblås var kalt när mitten burken var glödhet så togs ett snitt i röret just innan katen för att få flödet friare och vips gick bilen normalt igen.
Men frågan är om mitten katen verkligen behövs det sitter ju ytterligare katalysatorer en på vadera grenrör och de fyra sonderna sitter ju innan mitten katen. Tanken är att inte montera bort den utan bara snitta upp den och plocka ur innehållet och sen svetsa ihop och dit med skyddsplåten och operationen är osynlig.