Annons

Generatoroväsen

1
På min 2001 har det blivit ett väldigt oväsen. Låter som man slår med en hammare på motorn. Jag har lyssnat med en 8 m/m ten och det kommer bara från generatorn som ju sitter långt ner bak på vänster sida. Mest är det när jag startar. Sen kan det försvinna nästan helt, men kan återkomma även under färd. Spännrullen och allt annat låter fint, man hör bara ett svagt susande från lagren. En bekant sa att det finns ett slags frihjul i generatorer idag. I en annan tråd läste jag nåt om en pump som sitter på gaveln på generatorn. Kan nån här förklara vad allt detta kan innebära. Frihjul och pump. Och jag fattar inte vad det skulle vara som låter om det inte finns sådant. Ett lager är ju trasigt eller helt. Det blir ju knappast ljudlöst efter ett tag och börjar sen om.
Annons

Re: Generatoroväsen

2
Hej!

Välkommen till forumet!

Vad har du för motor i bilen?

Kan det möjligtvis vara kompressorkopplingen till A/C:n som låter? Har varit med om det förr, på en annan bil, ljudet visade sig lite då och då.

Vet inte om det sitter ett solid hjul eller frihjulskoppling till generatorn på din Santa Fe, men är det en frihjulskoppling så är det i princip ett envägslager, dvs. generatorn kan fortsätta snurra vidare även när man saktar ner bilen/varvtalen, så att den inte bromsar in och håller samma varv som motorn i övrigt, vilket ha slitit mer på övriga komponenter.

mvh

Re: Generatoroväsen

3
Hej. Tack för välkommnandet! Det är en 6a. Generatorn sitter långt ner bak till vänster. Sitter kompr.kopplingen på generatorn? För det är den som låter när man lyssnar med ett rundjärn mot örat. Frihjulskoppling kan det var, om det sitteren sån på min. I såfall är det bara att låta det väsnas tills rullarna in den lägger sig alldeles på tvären eller skär ihop. Vilket som, snurrar ju generatorn ändå. För frihjulet sitter i såfall i remskivan och har inget att göra med själva axellagringen. Det är vanliga kullager.

Re: Generatoroväsen

4
Hej!

Jag tänkte mer på om det var svårt att lokalisera ljudet, men om du lyssnat med ett järn och det tydligt verkar vara ifrån generatorn så är det nog det.

Ja precis, hjulet/remskivan har denna funktionen inbyggd. Vet om en del som bytt till vanliga hjul (andra bilar, ej Santa Fe) istället för hjul med frihjulskoppling.

mvh

Re: Generatoroväsen

5
Tack Hyundaimann. Ja frihjulet måste ju sitta i remskivan. Då borde jag bara kunna vänta tills det skär ihop. Det skulle ju inte påverka själva generatorn. Verkar sitta illa till, so jag har för tillfället ingen lust att riva. Vet Du om man kommer åt den underifrån?
Med vänlig hälsning Fredrik

Re: Generatoroväsen

6
fredde e skrev:Tack Hyundaimann. Ja frihjulet måste ju sitta i remskivan. Då borde jag bara kunna vänta tills det skär ihop. Det skulle ju inte påverka själva generatorn. Verkar sitta illa till, so jag har för tillfället ingen lust att riva. Vet Du om man kommer åt den underifrån?
Med vänlig hälsning Fredrik
Om det är en 2.7 V6:a så passa dig för att vänta allt för länge...
Jag har sett motorer där generatorn skurit så hårt att det har blivit tvärstopp, vilket resulterat i en söndersliten rem, som då mer eller mindre "exploderat" och trasats sönder, för att trasslats in i kamremmen, med totalt motorhaveri som följd. :(
Ett "måla-fan-på-väggen"-scenario, men risken finns helt klart.
Hyundai IONIQ5 (Elbil)
Premium med skinn, elstol osv.
Färg: Digital Teal Green

Hyundai IX35 Pelle.P-Edition 2013.
19000mil. Vit, och med största utr.paketet som fanns tillgängligt.

Re: Generatoroväsen

7
Kamremmen sitter ju på sexan innanför en kåpa. Den blir inte synligt förrän man skruvar bort spännrullen till generatorremmen. Den sitter utan kåpa utanför. Det blir svårt för eventuella bitar att ta sig in till kamremmen. Det måste vara en annan motor Du menar än min.

Re: Generatoroväsen

10
Det var inte generatorn ändå. Det är den påvulkade ringen hjulet som driver remmen till generator/ AC/ hydraulpumpen till styrningen och allt möjligt.
Vulkningen släppte igår och ringen och remmen låg lösa i motorrummet. So nu är ett nytt drivhjul beställt.