Annons

16
Naturligtvis glömde jag i hastigheten att fråga om dom sett något fel och i så fall vilket det var. Min egen teori är helt enkelt förslitning av plastbussningen som ska förhindra glapp. men om det är på det sättet, så är väl den nya också utsliten efter ett år...
Plastbussningen finns tydligen inte som reservdel utan dom var tvungna att beställa hela nedre delen av rattstången, den del som kardanknuten ingår i.

Hur som helst, nu verkar allt faktiskt vara som det ska - inget märkbart glapp nånstans ens när jag kör på riktigt gropig väg.

/BengtB
Annons

17
Skönt att allt ordnade sig! Det finns ingenting som är så irriterande som ett fel innan det blir riktigt åtgärdat , har egen erfarenhet av det, ni minns kanske min AC.

Vi saknade dig på träffen, men nästa gång kommer du väl ??

Må gott
:wink: Stahl

18
Javisst blir man glad när irritationen ersätts av den behagliga känslan av att köra den bästa bil man haft. :lol:

Och det värmer såklart att få höra att man saknats på Nora-träffen. Just den dagen dvs lördagen hade jag också en kallelse till arbetsdag i den lokala båtklubben - men missade den också, bl a för att tjänstgöra som barnvakt åt en femårig liten släkting.

Får väl försöka vara desto flitigare på forumet som kompensation...

/BengtB

Re: Glapp i styrningen

19
Kommentar glapp-klonk elservo/ratt i vår I30 halvkombi. Nu 20 000 mil. Bytt länkar till kränghämmare en gång, också "klonkljud", lätt jobb. Men det här är annat, med stor sannolikhet medbringare,"plasthjul", i elservo. Youtube US är full med tips hur laga/byta delen i elservo, ser ut som ett litet kugghjul (bild) som medbringare. Motsvarar sannolkt den sk hardyskivan (gummi) i en äldre rattstång. Monterades i skarv för att dämpa vibrationer. Den här medbringaren går sönder och kan bytas. Mycket jobb, måste montera ner instrumentbrädan och alla plastkåpor vid rattstång/säkringsdosa för att komma åt. Bra om denna del varit av mer seglivad sort. Inte sett problemet hos andra fabrikat mer än Honda, liknande. Googla youtube och ett flertal filmer visas med anvisningar. Sök "Hyundai servo motor steering clunk" förslagsvis. Eller klicka nedan med gott om svar. Detta inte begränsat till I30. Förvånad att detta inte varit synligt mer. Vanligt på youtube.
Good luck/ TommyA


1 dec. 2015 - Överfört av Auto Parts Direct To You
Part available on Amazon: http://amzn.to/2q7HEON The Motor Driven Power Steering, or MDPS, Coupler is a ...


1 mars 2015 - Överfört av Marvin Sibaja Vanderlucht
Steering wheel knock sound hyundai veloster 2012. ... I think its the electrical power steering coupling ...