Annons

Re: Presentera dig här! Fyll på!

361
Johan B skrev:Johan heter jag och har precis köpt en fin begagnad Santa Fe SM 2,4 4WD som bara rullat lite drygt 6700mil sedan den togs ut hösten 2004.

Har tidigare varit rätt aktiv på bland annat BMW- och Mercedesforum eftersom jag även har haft sådana bilar (har kvar en BMW).

Bilen kommer främst att användas som pendlarbil av frugan då hon kör på vägar med rätt mycket vilt - det känns bättre med en lite högre och tyngre bil om det (vilket gud förbjuder!) skulle smälla med något vilt i form av gris, rådjur eller i värsta fall en älg... :roll:

Innan köpet läste jag in mig lite på modellen och då var detta forum till stor hjälp!


Oljan är bytt i motorn och nu stundar kamaxelremsbyte nästa vecka (får verkstaden göra).


Mvh
Johan B
Välkommen!

Ska bara tipsa dig om att byta vevaxelgivare också i samband med kamrems bytet så vet du att den är bytt.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11
Annons

Re: Presentera dig här! Fyll på!

364
Kamaxelrem och drivremmar till generator och ac-kompressor mm. SAMT vevaxelgivaren är nu bytta hos auktoriserad Hyundaiverkstad - 8400 kr fattigare men jag vet nu att åtminstone de prylarna kommer att fungera under några år framöver.

Ringde runt och kollade priser och det skiljde mer än 1000kr för kamremsbytet hos olika auktoriserade verkstäder häromkring. Mekonomen var någon hundralapp billigare än de dyra auktoriserade verkstäderna. Billigast var en oberoende verkstad som var knuten till ad-bildelar som var ca 2500kr billigare - men jag kände att det var tryggare med en auktoriserad verkstad, särskilt eftersom jag inte har 100-koll på bilens tidigare servicehistorik - nu vet jag att allt är fräscht och att alla delar har rätt kvalitet och inte minst att de är rätt monterade...


Mvh
Johan B

Re: Presentera dig här! Fyll på!

368
Hej hej i dystra vintern... Ska erkänna att jag inte äger en Hyundai själv men min sambo har en tack vare mig. Jag lyckades övertala henne om Getzens förträfflighet. Iallafall söker jag en verkstadsbok i elektroniskt form till den. En 2007 Getz diesel alltså. Det är nämligen jag som skruvar, längre räckte inte jämställdheten...
Tar tacksamt emot tips om var en sådan kan finnas.
The best diplomat I know is a fully charged phaserbank
y62.se

Re: Presentera dig här! Fyll på!

369
Y62 skrev:Hej hej i dystra vintern... Ska erkänna att jag inte äger en Hyundai själv men min sambo har en tack vare mig. Jag lyckades övertala henne om Getzens förträfflighet. Iallafall söker jag en verkstadsbok i elektroniskt form till den. En 2007 Getz diesel alltså. Det är nämligen jag som skruvar, längre räckte inte jämställdheten...
Tar tacksamt emot tips om var en sådan kan finnas.
Kolla om du kan regga dig här, där inne finns all information om hyundai.

http://ccc.hyundai-motor.com/ccc/main.jsp
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Presentera dig här! Fyll på!

372
Hello!
Roger här! Jag köpte en Santa Fe 2002 2.4 4wd igår för tvåtusen. Ägaren ville inte byta kamrem och motorlampan lyser samt ett bromsrör är rostigt.
Tänkte ge mig på att fixa det. Fick med åtta hjul med halvslitna däck. Läderklädsel har den med. Obefintlig rost. 18000 mil

Tror jag gjort en bra affär?

Re: Presentera dig här! Fyll på!

373
Hej.
Nykomling här och nybliven ägare till en Matrix 2005/12 (reggad 2006).

Fick bilen gratis. :D Styrningen och hjulinställningen var väl inte på topp men i övrigt är de kanonfin. Tänkte återkomma om det där med framhjulsproblemet :o i rätt forumsdel.

Hittade ingen grupp för Matrix?!?! Har jag bara missat var den ligger eller är modellen så pass ovanlig?

Häckar i Alingsås för det mesta.

/Oskar

Re: Presentera dig här! Fyll på!

374
hej , heter Björn och har jobbat som fordonstekniker i 30 år , och ny har jag blivit med en hyundai xg 30 2002 , första korianska bilen så de ska bli intressant , har haft mest tyska stora bilar innan :) jag bor på Visingsö där jag har en egen firma som tunar bilar och bygger motorer ,