Annons

Dags för rengöring!

1
Hejsan kära bilmännsker och även ni andra.

Nu är det så att min och min sambos bil börjar bli lite skitig så vi tänkte göra oss redo för våran första tvätt. Det är en i40 som är helt ny för 3 veckor sedan ungefär. Vi valde även att ÅF skulle lackbehandla bilen innan leverans för ett lite bättre skydd (?) och enklare att rengöra. Tanken är väl att vi ska följa upp det med återkommande behandlingar. Nu som sagt är det dags för att rengöra den och vi tänkte att första tvätten skulle bli en högtrycks-maskintvätt på någon mack men framöver göra jobbet själva, inte för att vi är snåla utan jag gillar att själv ta hand om mina prylar (bättre resultat?).

Jag undrar nu var ska jag börja? Vad ska jag använda och inte använda samt vad bör jag tänka på? Hur gör ni? :)
Jag skumma lite och såg lite om att avfettning i mitt läge är lite av ett no-no och så läste jag även att YES eller kanske annat diskmedel är bättre än vad många kanske ger det cred för? :)

Tack på förhand.
Annons

Re: Dags för rengöring!

3
Den firma som gjort lackbehandlingen borde kunna svara på vilka medel som är "tillåtna" för att inte tvätta bort behandlingen i förtid.

De flesta lackskyddstillverkare har speciella produkter som skall användas och olika lackbehandlingar kan behöva olika tvättmedel.

Dock skulle jag säga att diskmedel generellt är "no-no" på en billack då det tvättar bort vax och andra produkter väldigt effektivt.
Så om du inte vill vaxa bilen varje gång efter tvätt: undvik diskmedel!


Mvh
Johan B

Re: Dags för rengöring!

4
Jag kollade sen med ÅF angående vad för produkter som användes för min lackbehandling och de sa bara att det va samma saker som "BVS" har vilket inte sa mig så mycket. Det han dock sa är att alla typer av avfettning men även kallavfettning faktiskt ÄR ok, vilket jag blev lite förvånad över, kommer dock nyttja det sparsamt, iaf kallavfettningen.

Efter att ha forskat lite på vad BVS kan använda så verkar det vara mycket bra saker men samtidigt så har jag väldigt lite att gå på mer än tester som skett av diverse amatörer eller andra personen utanför yrket så att säga.

Re: Dags för rengöring!

6
Larzan skrev:Ska man behandla glastaket med samma medel som vindrutan?
Ser inte varför man inte ska göra det, glas som glas? Det enda skälet jag kan tänka mig till att det inte ska göras så är väl ifall det finns något form av film eller kanske behandling på den som kan vara känslig mot diverse produkter?