Annons

OT - Släpkapell i behov av lagning

1
Finns ju massor med bra kompetens här så jag testar. :)

Hur laga revor i kapellet på släpet? Jag har 4 olika på drygt en meter styck som behöver täppas till

Jag har kikat på följande men har ingen erfarenhet av detta själv:

1. Värmepistol och tryckrulle. Ska tydligen gå att svetsa ihop utan lim om man gör rätt. Till skarvbitar används den minsta PVC-pressen på biltema.
2. Sandpapper, kemiskt ren bensin och kontaktlim. Rugga upp, tvätta av med bensin och limma.
3. Häftigare variant av tejp. Typ segelreparationstejp som ska hålla för det mesta enligt tillverkaren. Känns som det minst troliga av de tre.

Kom gärna med erfarenheter och tips! Nytt kapell drar iväg på över 16.000:- vilket känns onödigt då jag sällan är ute och åker med släpet för att vara snygg.
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå
Annons

Re: OT - Släpkapell i behov av lagning

2
Hmm,
jag hade nog försökt få tag på pvc-duk (eller kapellväv eller vad det nu kan kallas) och gått på alternativ 2.

http://www.plastman.se/category.html/extremelopmeter

Kan man tänka sig att pool-butiker har något som funkar? Tänker mig att man kan behöva lappa/laga linern i poolen..?

Finns en annan sida att besöka också med dessa frågor... http://trailerforum.se/
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Re: OT - Släpkapell i behov av lagning

3
Well, fick krypa till korset och köpa ett nytt. Dock hittade jag en billigare leverantör så det blev inte så blodigt som jag från början fått info om.

Äldre kapellduk går inte att svetsa tydligen då det alltid finns smuts i porerna som gör att det "smäller" när man försöker. Smutsen tar eld och förstör svetsprocessen.

Lim (på äldre duk) verkar vara en temporär lösning då limmet alltid blir stelare än materialet och när det rör med temperaturskiftningar sig så går det upp till slut. Tejp funkar ett kort tag men ger ingen styrka i lagningen alls.

Var rädd om era kapell! :)
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå