Annons

Tucson startproblem

1
Tjohoj.
Köpte en Tucson billigt av en bekant. Som många andra Hyundaier (vad det verkar när man googlar) så lider den av startproblem...

Har varit ett intermittent problem, dvs den har inte alltid tänt "bil med nyckel" (immobilizer) lampan men det har löst sig med att försöka några gånger.
Men nu när den blev helt ostartbar så lessnade ägaren och sålde den till mig.

När man stoppar i nyckeln i tändningslåset och vrider på den så ska ju (om jag fattat det hela rätt) indikatorn med bil och nyckel lysa, det gör den inte.
Känns ju osannolikt att bägge nycklarnas chip skulle lägga av samtidigt. Och en felande ECU/Immobilizer styrbox brukar ju inte direkt fungera sämre och sämre utan det brukar ju vara lite mer digitalt, antingen eller..

Det jag gjort hittils är:
Testat med bägge nycklarna + fjärrkontroller/låst upp manuellt
Ta av batteriet i en halvtimme och sedan testat om det får kontakt - funkade inte.
Tagit isär kontakten till immobilizer antennen några gånger (ren och fin, ingen oxid) - funkade inte
Knackat på antennen - funkade inte.
Säkerställt funktion hos microbrytaren som känner av att det är en nyckel i tändningslåset.
Gått över säkringar och kollat så att alla är hela.

Någon som VET vad det ska vara för resistans på immobilizer antennen/spolen? På VAG vet jag att det ska vara drygt 20ohm. På denna är det ca 6ohm.

Någon som har något tips, eller ska man bara testa byta antennen på vinst och förlust och om det inte fungerar åka på en märkesverkstad?
Annons

Re: Tucson startproblem

3
Hur gick det för dig?
Jag har nått liknande. Efter att ha kört bilen under 2016 så besiktade jag och ställde av den 29 december. Då min Santa Fe behagade rasa i februari så tänkte jag att jag har ju min Tucson! Jo, tjena.... då den bara stått en månad så lyser fel lampor och den går ej att starta. Jag har PROVAT ALLT! Strömlöst, alla säkringar och relä, lossat säkringsboxen och duschat 5,56 och kört kupévärmare. Samma resultat, lampan för diffen blinkar och andra lampor som brukar släckas ner lyser. Vad göra?

Re: Tucson startproblem

4
Har inte fått liv i den ännu.
Man kan ju inte direkt jubla över responsen på detta forum...

Fick tag på en riktigt verkstadshandbok, så har mätt upp kablarna till immobilizerboxen samt de till ecun, så vitt jag förstår är alla hela..
Har kollat felkoder med hi-scan och får P1678 EMS-No request, vilket tyder på antingen kabelbrott eller trasig ICM enligt verkstadshandboken så jag sitter lite fast atm.

Har du laddat batteriet?
Låter ju märkligt om en fungerande bil dör bara för att den står en månad.

Re: Tucson startproblem

5
Thelemorf skrev:Har inte fått liv i den ännu.
Man kan ju inte direkt jubla över responsen på detta forum...

Fick tag på en riktigt verkstadshandbok, så har mätt upp kablarna till immobilizerboxen samt de till ecun, så vitt jag förstår är alla hela..
Har kollat felkoder med hi-scan och får P1678 EMS-No request, vilket tyder på antingen kabelbrott eller trasig ICM enligt verkstadshandboken så jag sitter lite fast atm.

Har du laddat batteriet?
Låter ju märkligt om en fungerande bil dör bara för att den står en månad.
Föreslår att du googlar på P1678 EMS-No request kom upp en hel del som kan ge dig svar :roll:
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet..... 8-)

Re: Tucson startproblem

7
Thelemorf skrev:Ja det var väl det första jag gjorde.

Vad utöver det jag skrev att jag kollat hittar du?

Sent from my E6653 using Tapatalk
Det är väl skroten som gäller och skaffa en mondul, behöver nog en felkodsläsare som man kan programmera koder med!!
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet..... 8-)