Annons

Strulande koppling?

1
Hej.

Jag och sambon köpte oss en beg. Hyundai Tucson Crdi 2007 i höstas som ganska nyligt passerat 15000mil. Har fungerat bra och vi har varit mer än nöjd, men igår råkade vi ut för ett problem.

Var och körde och skulle stanna vid en stopplikt, känner när jag närmar mig stopplinjen att jag ej kan ändra läget på växelspaken. Det känns nästan stumt när jag försöker ändra läge på växelspaken. Tror jag har i 2an eller 3an. Stannar vid stopplikten men kan ej ändra växel. Jag har såklart både koppling och fotbromsen i, när jag släpper på bromsen (kopplingen fortfarande helt nere) så börjar bilen att rulla m.h.a. dragläge. Lyckas rulla iväg och kör på 2an eller 3an ett par hundra meter och vips, fungerar allt igen. Åker till en parkering och testar växla, allt verkar fungera som det ska, inga problem.

Fortsätter vår färd och efter ett par mil på e4an måste jag växla ner pga. en traktor som är och kör. Då inträffar samma sak, att jag ej kan växla. Men lyckas att få ner hastigheten på hög växel men kan inte växla. Rätt var det är känner jag att något händer med fotkopplingen, en svag "impuls/"dutt" känns och allt fungerar igen vad gäller växling.

Resten av resan går bra. Men vad kan det vara för problem? Jag tänker att det är kopplingen som strular?

Någon som har en idé eller varit med om något liknande?

Ska ringa verkstaden imorgon, är dock nyfiken ifall någon varit med om något liknande? Vad kan det vara och vad kan det tänkas kosta att fixa?
Annons

Re: Strulande koppling?

2
Hej!

Det låter som att hydrauliksystemet till kopplingen är något fel på, möjligtvis huvudcylindern som läcker.

Vågar inte svara på vad det kan tänkas kosta att åtgärda (om ni inte gör arbetet själv) då priserna varierar så kraftigt mellan olika verkstäder.

mvh

Re: Strulande koppling?

3
Hej!

Tack för svar.

Inte ens mellan tummen och pekfingret? Förstår att det skiljer, men mellan 5000-10000:- Kan det vara en någorlunda realistisk uppskattning?

Var tvungen att köra iväg idag, då händer samma sak igen när jag ska växla ner inför en rondell. Då stänger jag av och startar om bilen, då fungerar koppling och växel som vanligt direkt.

Ingen som har erfarenhet och kan tipsa om någon bra verkstad i Uppsala-trakten? =)

Re: Strulande koppling?

4
Hej!

Glömde nämna att det kanske även kan vara slavcylindern, något verkar i alla fall vara helt galet med hydrauliksystemet.

Har ni kontrollerat nivån på bromsoljan? Bromssystem delar olja med hydraulsystemet till kopplingen.

Sådär höga priser tror jag inte det rör sig om, särskilt inte om ni själva köper delarna och låter en verkstad göra jobbet, men man vet tyvärr aldrig, vissa är väldigt dyra och andra mer överkomliga.

Det bästa är att först låta en verkstad ta en provtur med bilen/göra en enkel felsökning, så att inga delar ev. inhandlas i onödan.

Mvh

Re: Strulande koppling?

5
Har varit och lämnat in den hos en märkesverkstad som gjorde en "felsökning" á 1500SEK.

Behöver verkligen er hjälp här. Är det rimligt det dom föreslår?
(jag förstår att det är jättesvårt att göra den bedömningen över internet, men utifrån uppgifterna jag skriver här, känns priserna vettiga?).

Följande måste bytas enligt mekanikern: Svänghjul, koppling och slavcylinder. Eftersom man byter svänghjulet MÅSTE man enligt mekanikern även byta koppling, samt även slavcylindern. Arbete, material och oljor samt med felsökning hamnar det på 28 000SEK Är det rimligt? (arbetskostnaden var ca 12 000SEK för detta)
Enligt mekanikern kostar enbart svänghjulet 7000SEK, det är ett dubbelmassesvänghjul, kopplingen 5500SEK. Arbetskostnaden att ta ned växellådan var minst 6000SEK. Fick som känslan av att de ej skruvat särskilt mycket i bilen utan tar höjd för "värsta tänkbara scenario", men är samtidigt lite orolig för att de passar på att byta allt för enkelhetens skull.

På måndag ska jag åka dit betala undersökningsavgiften på 1500SEK och hämta hem bilen samt få skriftlig offert på vad som "måste" göras. Kommer inte på en gång gå med på att de får ta sig an detta då summan vida överstiger vad jag tänkt mig. Vill nog även undersöka med andra verkstäder för att få lite mer kött på benen.

När vi köpte bilen kände vi att kopplingen "slirade" lite när man körde vårdslöst. Detta var något som köparen informerade om, han hade även lämnat in den hos Hyundai verkstad som uppskattat kostnaden till 6000SEK.

Jag har dessvärre tidigare lämnat in en annan bil där min erfarenhet av bilverkstaden var dålig (en annan verkstad). Fick via omvägar höra att det bytts flera delar som tydligen ej behövdes bytas för att lösa den reparationen, varför jag är lite rädd att bli "pålurad" igen.

Tips på hemsidor där man kan kolla upp reservdelar? För att få en uppfattning om ifall priserna stämmer. Finns det någon erkänd hemsida med Hyundai-delar? Måste kanske inte vara original heller.

Det är en Hyundai Tucson Crdi 2007 med 103kw, ifall någon kan tänka sig att kolla upp priser på ovan nämnda delar.

Re: Strulande koppling?

7
Hmm, det där priset hade jag aldrig någonsin betalat.

Nu har jag inte kört bilen men jag hade nog provat med att först gå igenom hydrauliksystemet: byta slavcylinder och lufta allting, dock verkar det som att kopplingen även behöver bytas då du skriver att den slirar lite.

Verkstaden har rätt i att man byter kopplingen samtidigt som svänghjulet, då man demonterar kopplingen i samband med det, särskilt eftersom den även slirar och behöver åtgärdas, i alla fall inom någon månad säkerligen.

Det är svårt att säga om allt det där behöver bytas, jag hade varit väldigt skeptisk, men även om det stämmer så ska inte delarna behöva kosta 16 tusen kronor, det är extremt dyrt.

Vad har du för växellåda i bilen, 5-växlad? Kolla på bildelaronline24.se/autodoc.se, ebay.de, med mera, bör gå att hitta alla delar för 50%, dvs. runt 8 tusen, sedan finns det säkert någon märkesoberoende verkstad som kan göra bytet för 4-5 tusen, om det nu är detta som behövs göras.

Mvh

Re: Strulande koppling?

8
Bilen har en 6vxl låda (eller 7 med back =) ) Crdi med 103kw motor.

Vad är det för märke på delarna i en Hyundai original? Alltså svänghjul etc. är det Hyundai? Eller något annat?

Jag fick känslan att det var väldigt dyrt det han föreslog. Kollade upp bl.a. Svänghjulet som mekanikern sa kostade 7000SEK, det hittade jag på bildelaronline för 2700SEK (märke Sachs).

Alltså när man ska byta koppling, är det en "kopplingssats" som avses då? Hittade denna http://www.bildelaronline24.se/sachs/1222027

Summa för kopplingssats, svänghjul och slavcylinder blir ca 5250SEK.
Utifrån det jag skrivit, är det dessa delar jag ska ha?

Tack för hjälpen, verkligen uppskattat att få input från de som kan! =)

Re: Strulande koppling?

9
Har varit och hämtat ut bilen där de gjort "felsökning".
Dock hade de ju inte skruvat särskilt mycket utan verkar ha räknat med allt som kan tänkas vara orsaken till bilens beteende, vid en felsökning hade jag nog trott att de skulle ha skruvat lite mer för att faktiskt kunna konstatera vad felet var och inte gissa/ta höjd (men förstår ju att det tar tid att skruva ner koppling etc).

Verkar dock vara fruktansvärt höga priser när jag själv jämför prisuppgifterna från verkstaden mot att beställa delarna själv. Kommer därför beställa hem delarna själv och höra runt alt. kanske jag hade en bekant som kunde hjälpa till.

Nåväl priset verkstaden lämnade var 26230SEK (+ 1500SEK i undersökningsavgift). De stora delarna som ska bytas dvs. slavcylinder till kopplingen, kopplingssats och svänghjul, dessa tre delar landar på ca 14200SEK, sedan tillkommer ett par tusen för småsaker som oljor och packningar etc. Delarna + olja etc landar på 16200SEK. Beställer jag hem delarna själv kostar det ca 6000SEK (sedan tillkommer troligtvis någon tusenlapp för olja). Viss skillnad!

Det enda jag är lite osäker på är vilken slavcylinder jag ska beställa, antingen: http://www.bildelaronline24.se/sachs/1229080
eller
http://www.bildelaronline24.se/blue-print/2883356

eller den som bildelaronline24 rekommenderade: http://www.bildelaronline24.se/sachs/1226810

Men är det någon som kan hjälpa mig välja? Bilen är alltså en Hyundai Tucson Crdi 2007 6vxl med 103kW i motoreffekt.
De två första länkarna heter produkten just "slavcylinder koppling".
Den som bildelaronline tipsade om heter "Sachs urtrampningsmekanism, koppling". Är det samma sak som slavcylinder? Kontakten med dom skedde på engelska varför jag tänkte att det kan ha blivit någon missuppfattning. Han sa att jag skulle ha en sådan då jag har hydraulisk koppling.

Re: Strulande koppling?

10
Hej igen!

Vet tyvärr inte vilket märke som sitter där original, men Sachs är ett riktigt bra märke som funkar kanon, sitter original i flertalet bilmärken mig veterligen, även LuK osv., men det märket är jag lite skeptisk till, hade nog valt Sachs eller Valeo på alla delarna, även om mycket säkert görs i samma fabriker osv. som de andra märkena.

Jag vågar inte rekommendera några länkar till produkterna då de hade så många olika kopplingskit där det inte framgår helt tydligt i specifikationerna om vad som hör till vad, bland annat, även om man enbart kikar på kopplingarna som är till de 6-växlade lådorna.

Det bästa är nog att försöka hitta en billig verkstad som kan demontera allting först så att man inte beställer något som är fel, då det tar ett par veckor att få tillbaka pengarna ifrån Bildelaronline24 när man returnerar en vara, vilket inte är så kul. Leveranstiden när man beställer något som finns i lager är dock väldigt snabb, tar max ett par dagar, ibland kan det till och med gå på runt två dagar.

Produkterna i länkarna som du skickade ser dock ut att vara korrekt om man utgår ifrån informationen om att bilen är en Tucson -2007 2.0 diesel 103 KW med 6-växlad låda.

Ja precis, det är den dyrare slavcylindern som verkar vara aktuell till den 6-växlade lådan, de andra billigare (som har en helt annan design) är till de 5-växlade lådorna. Det är nog en miss av Bildelaronline24 att de inte lagt till Sachs slavcylindern i den kategorin i butiken, det är i princip olika namn på samma sak i detta fall, de har samma funktion så att säga, slavcylinder och urtrampningsmekanism.

Oljan kostar max någon hundring och om det skulle behövas byta lite smådetaljer under arbetets gång så kan man lösa det då.

mvh

Re: Strulande koppling?

11
Tack för svar.

Blir nog att beställa hem allt med återsändningsrätt.

Hörde från en verkstad som verkligen tycke att slavcylindern skulle bytas först, se om det räcker. Då tydligen bilens beteende tydde på just att den ej fungerar.

Hur sitter slavcylindern, hade en annan bil då jag var där och fick frågan hur slavcylindern satt på tucsonen? Sitter den lättillgängligt på en tucson ?

Re: Strulande koppling?

13
Jätteschysst hyundaiman för dina svar! =) (Tack även till en Anders som skickade pm som jag ej lyckades besvara).

En liten uppdatering, blir att byta samtliga delar då slavcylindern sitter dåligt till och allt måste monteras ned för att komma åt. Lika bra att montera nytt svänghjul, kopplingssats och slavcylinder. Kan säkert vara som så att det räckt att byta slavcylinder, men tydligen blir jobbet nästan lika omfattande om man byter alla dessa delar jämfört med bara slavcylindern.
Förhoppningsvis har vi sedan en pålitlig bil i många mil, är väl detsamma att byta allt.

Jag beställer hem delarna själv och låter en verkstad skruva.

Fick in flera offerter och skiljde sig ganska mycket, billigast var en verkstad ansluten till autoexperten som hade bra betyg, arbetskostnaden där var 4000SEK, 5000SEK på en annan och 8000SEK på en tredje firma, det lönar sig alltså att kolla upp och jämföra =)

Delarna kostar runt 7000SEK från bildelaronline24.
Någon som vill tipsa om någon annan reservdelshemsida? Annars blir det att beställa imorgon.

Summa summarum landar kalaset med jobb + att jag beställer delar på 11000SEK (+1500SEK för undersökningsavgift). Är på det stora hela nöjd med detta då märkesverkstaden skulle ha över det dubbla drygt 26000SEK, att dom var dyrare kunde jag väl räkna ut, men inte att det skulle skilja såpass mycket.

Re: Strulande koppling?

14
Ja det är nog lika bra i så fall, tänkte inte alls på att man behöver lossa så mycket för att komma åt slavcylindern på den bilen då det brukar vara smidigare på de flesta andra bilar.

Känns som att Autodoc/Bildelaronline24 är bland de billigaste vad gäller dessa delar, men man kan även kika på ebay.de, Mister Auto, Skruvat.se, osv.

Det är otroligt vad det kan skilja i pris som sagt! Det lönar sig att kika runt som du har gjort :)

Mvh

Re: Strulande koppling?

15
Beställde delarna från bildelaronline24, fick ett mejl se nedan som kändes suspekt.

"Kära Herr, MITT NAMN

Tack för din beställning

För att snabbast möjligt skicka ut beställning till er.
Är vi tvugna att göra en kontroll av er identitet.

Som er leverantör, ser vi oss skyldiga för att garantera för er säkerhet.
Vi ber er vänligen, att delge oss en kopia av ert kreditkort samt antingen ert pass, körkort
Viktigt är dock att täcka över nummren, vi behöver endast de fyra sista siffrorna och namnet på kreditkorts innehavaren.

De skickade kopiorna behandlas med största omsorg och skickas inte till tredje part. "

Kan detta verkligen stämma? Har betalt med kreditkort om det har någon betydelse, har aldrig varit med om detta förut.