Annons

Bilen rycker/hackar?!

1
Hejsan.

Startade tidigare en tråd där jag hade problem med koppling, svänghjul och slavcylinder som byttes. Tänkte att allt skulle vara frid och fröjd med bilen ett tag när detta var fixat, men icke! Bilen är en Hyundai Tucson Crdi från 2007 som gått ca 16000mil.

Jag kör bilen väldigt sparsamt då jag cyklar till jobb ska tilläggas, så den har inte gått många mil sedan den var inne på reparation.

Problemet som har blivit är att bilen nu vid flera tillfällen haft ett ryckigt/hackigt beteende vid ffa lägre varvtal och lägre växlar. Påminner litegrann som när man har för hög växel i, men det är ju såklart inte det. Om jag gasar på och växlar upp märks det inte. Har heller inte märkt av detta ryckiga beteende vid lite högre växlar och hastigheter.

Vad tusan kan det vara? Tänkte först att det kunde vara tändstift, men det är ju bara att utesluta då bilen är en diesel.
Har googlat att ett "vanligt" problem med dessa bilar (Crdi motorn) kan vara att bränslefilter sätter igen sig, men om så vore fallet, bör man inte märka av ryckigheten hela tiden?

Vad kan det kosta att byta bränslefilter?

Andra tänkbara orsaker?

Kan det ha något samband med det verkstadsarbete som tidigare genomfördes där kopplingssats byttes?
Annons

Re: Bilen rycker/hackar?!

2
KörFörsiktigt skrev:Hejsan.

Startade tidigare en tråd där jag hade problem med koppling, svänghjul och slavcylinder som byttes. Tänkte att allt skulle vara frid och fröjd med bilen ett tag när detta var fixat, men icke! Bilen är en Hyundai Tucson Crdi från 2007 som gått ca 16000mil.

Jag kör bilen väldigt sparsamt då jag cyklar till jobb ska tilläggas, så den har inte gått många mil sedan den var inne på reparation.

Problemet som har blivit är att bilen nu vid flera tillfällen haft ett ryckigt/hackigt beteende vid ffa lägre varvtal och lägre växlar. Påminner litegrann som när man har för hög växel i, men det är ju såklart inte det. Om jag gasar på och växlar upp märks det inte. Har heller inte märkt av detta ryckiga beteende vid lite högre växlar och hastigheter.

Vad tusan kan det vara? Tänkte först att det kunde vara tändstift, men det är ju bara att utesluta då bilen är en diesel.
Har googlat att ett "vanligt" problem med dessa bilar (Crdi motorn) kan vara att bränslefilter sätter igen sig, men om så vore fallet, bör man inte märka av ryckigheten hela tiden?

Vad kan det kosta att byta bränslefilter?

Andra tänkbara orsaker?

Kan det ha något samband med det verkstadsarbete som tidigare genomfördes där kopplingssats byttes?
Föreslår att du kollar upp pumptrycket och spridare.... ;)
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet..... 8-)

Re: Bilen rycker/hackar?!

5
andersbe skrev:
KörFörsiktigt skrev:Tack för svar =)

Är detta något man kan göra själv eller är det bara att lämna bort på verkstad?
Verkstad i detta fall....Disel är inget för hemma fixare......
Skaffa en felkodsläsare som passar just din bil, spara penngar om inte annat.... :shock:
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet..... 8-)

Re: Bilen rycker/hackar?!

7
KörFörsiktigt skrev:
andersbe skrev::spara penngar om inte annat.... :shock::
Förstod inte riktigt vad du menade där.

Då får jag ta den till verkstaden igen.
Japp, behövs instrumänt som en svensson inte har, disel kärver mer än en bensinare i tekniska utrustning...
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet..... 8-)

Re: Bilen rycker/hackar?!

8
andersbe skrev:
KörFörsiktigt skrev:
andersbe skrev::spara penngar om inte annat.... :shock::
Förstod inte riktigt vad du menade där.

Då får jag ta den till verkstaden igen.
Japp, behövs instrumänt som en svensson inte har, disel kärver mer än en bensinare i tekniska utrustning...
Ställa in pump tryck etc,,
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet..... 8-)

Re: Bilen rycker/hackar?!

10
KörFörsiktigt skrev:Har du något tips på felkodsläsare som är bra? Har googlat lite, men det skiljer rätt rejält i pris mellan dom. "klarar" man sig med en från Biltema? (förutsatt att den passar)?
Det finns billiga men tar bara felkoder från motor, vill man ha koll på ABS, airbag och fjärrdosa ska man köpa en lite
dyrare där detta omfattar ABS etc c:a 1300:- = Foxwell NT510 som tar allt, släcker alla fel koder.......Hyundai! ;)
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet..... 8-)

Re: Bilen rycker/hackar?!

12
Hej.

Ja och nej. Bilen har slutat rycka och har insett att det (kan) bero på hur jag vanligtvis kör. Vanligtvis blir det korta turer i stadsmiljö då bilen inte får upp någon riktigt arbetstemperatur, när jag kört lite längre upphör problemet (när ryckligheten inträffat sker det bara på låga växlar runt 2000 varv). Läste runt på internet och läste att just att köra så att bilen inte får upp rätt temperatur för att förbränna partiklarna på något sätt kunde vara orsaken. Jag har beställt https://wynns.se/produkter/diesel/diese ... generator/ som jag blev tipsad om som verkar ha hjälp andra, har dock inte fått hem denna ännu.
Men då bilen (peppar peppar) inte rycker längre är det svårt att riktigt sätta fingret på vad som kan orsakat ryckigheten. Har även haft mer kunnigt folk som fått testköra bilen men inte riktigt lyckats lista ut vad felet berott på. Ska iallafall testa tillsatsen ovan och hoppas att problemet inte kommer tillbaka.

Ska tilläggas att bilen var väldigt ojämn gällande när dessa symptom skedde. Kunde dröja någon månad/flertalet veckor mellan att ryckigheten kändes. Det var alltså inte varje gång jag kört.

Hur har det varit för dig, är det exakt samma som jag har/haft eller sker det varje gång du är ute och kör?

Re: Bilen rycker/hackar?!

13
Det blir alltid problem meden bil som körs enbart korta sträckor. Iblend måste man ut på motorvägen och "köra rent" den. Är ännu viktigare med en Diesel än med Bensinare. Partikelfiltret tex måste ha temperatur och tid på sig för att bränna rent.

Re: Bilen rycker/hackar?!

15
Hej,

Vi har ungefär samma symtom på vår ix20 crdi manuell. Den går bra när den är kall men när den är varm, under 2000-varv och ganska jämn gas så rycker det. Har varit på Hyundai-verkstad: Inga felkoder.
Om man acceleration ”hårdare” så försvinner ryckningarna.
Jag har precis beställt ”WYNNS DIESEL PARTICULATE FILTER REGENERATOR” så får vi se. Har ni löst problemet så för ni jättegärna uppdatera tråden :)

Jag återkommer iaf!

Med vänlig hälsning,
/T