Annons

Vägegenskaper ???

1
Köpte för nån vecka sen en Terracan efter många nöjda år med en Santa Fe, är nu uppe i fjällen och undrar " är det fel på bilen" eller är den så otroligt lätt att få sladd med. Bakändan kommer direkt,och framkomligheten kändes betydligt bättre på Santa Fen, eller har jag fel på fyrhjulsdriften? Den driver ju visserligen på bakhjulen men 4wd ska väl gå in snabbt, en Volvo 240 sladdar ju knappt så. Terran är en 2.9 crdi med 10.000 mil på mätarn.
Annons

2
Massa svammel raderat:

Jag har kört för lite med Terracan för att kunna ha någon bestämd uppfattning.
Jag har hört andra beskriva liknande saker som du berättar om,
men det är bara dumt att spekulera utan att ha torrt på fötterna.



Själva fyrhjulsdriftens ingrepp testar du genom att i AUTO-läget klättra upp i den brantaste och halaste backen du ser.
När viktfördelningen fördelas bakåt tack vare lutningen blir det enklare för framhjulen att spinna loss.
Börjar dom spinna så har du en intakt inkoppling av fyrhjulsdriften.
Lamellpaketet som står för ingreppet är elekromagnetiskt manövrerat.
Finns inga "halvlägen" utan den klipper direkt; du kan aldrig drabbas av "effektbortfall" i ingreppet: det är allt eller inget som gäller.


Berätta gärna mer om dina erfarenheter av bilen.


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

3
...Och väldigt mycket välkommen till Forumet, Fjällnisse! :D :D
Kul med en Terracan till, de är ju inte alltför vanliga här på Forumet!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Swedefe skrev: Berätta gärna mer om dina erfarenheter av bilen.
Swedefe
-Håller med Sweedfe. Det finns gränser för hur mycket man kan spekulera.
Har själv bara rattat Terra vid två tillfällen och sammanlagt 14km.
Räcker ju inte ens till att bekanta sig med de enklaste reglagen.

Men, som sagt: Berätta mer om bilen. Den här diamanten till Forum
skulle höja sig ett par karat om vi fick in lite mer input ifrån
Terracan-ägare.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

5
har inte upplevt detta med min terracan
var glad iallafall att den inte är lika vinglig o slö som en santa fe :) :o

6
Fjellnisse

Jeg har faktisk hørt en annen som sier det samme, han solgte etter hvert bilen, og kjøpte igjen santa-fe....

Har faktisk lurt litt på dette, men det er sikkert helt rett, når en til beretter om samme sak..

8
Hei

På Santa'n har jeg ikke merka det, og skjønner ikke helt åssen det heller kan oppstå, siden den er fortrekker primært, og vil jo derved skli ut forran ved en liten spinn, og ikke bak....

Tar jeg feil????

Beträffande fyrhjulsdriften så vill jag tillägga

9
Swedefe skrev:Massa svammel raderat:

Jag har kört för lite med Terracan för att kunna ha någon bestämd uppfattning.
Jag har hört andra beskriva liknande saker som du berättar om,
men det är bara dumt att spekulera utan att ha torrt på fötterna.



Själva fyrhjulsdriftens ingrepp testar du genom att i AUTO-läget klättra upp i den brantaste och halaste backen du ser.
När viktfördelningen fördelas bakåt tack vare lutningen blir det enklare för framhjulen att spinna loss.
Börjar dom spinna så har du en intakt inkoppling av fyrhjulsdriften.
Lamellpaketet som står för ingreppet är elekromagnetiskt manövrerat.
Finns inga "halvlägen" utan den klipper direkt; du kan aldrig drabbas av "effektbortfall" i ingreppet: det är allt eller inget som gäller.


Berätta gärna mer om dina erfarenheter av bilen.


Beträffande fyrhjulsdriften så vill jag tillägga lite av mina erfarenheter beträffande denna för övrigt mycket trevliga bil. För några vintrar sedan så gjorde jag denna test, d.v.s. ställde bilen i en brant och mycket hal backe. Drivningen var inställd på det normala, d.v.s. autoläget. Jag försökte därefter att starta bilen i denna branta och hala backe. Med bildörren öppen så kunde jag konstatera att framhjulen stod still samtidigt som bakhjulen snurrade. Efter c:a 30 sek så smäller det dock till kraftigt samtidigt som framhjulen också börjar att driva. Detta med den kraftiga smällen i drivpaketet kändes inte bra. Man kanske borde ha kopplat bort autoläget i denna branta och mycket hala backe?

Finns det någon Terracanägare som har varit med om något sådant?

Swedefe
:roll:

Re: Beträffande fyrhjulsdriften så vill jag tillägga

10
Håkan Färingsö Ekerö skrev: Beträffande fyrhjulsdriften så vill jag tillägga lite av mina erfarenheter beträffande denna för övrigt mycket trevliga bil. För några vintrar sedan så gjorde jag denna test, d.v.s. ställde bilen i en brant och mycket hal backe. Drivningen var inställd på det normala, d.v.s. autoläget. Jag försökte därefter att starta bilen i denna branta och hala backe. Med bildörren öppen så kunde jag konstatera att framhjulen stod still samtidigt som bakhjulen snurrade. Efter c:a 30 sek så smäller det dock till kraftigt samtidigt som framhjulen också börjar att driva. Detta med den kraftiga smällen i drivpaketet kändes inte bra. Man kanske borde ha kopplat bort autoläget i denna branta och mycket hala backe?

Finns det någon Terracanägare som har varit med om något sådant?
Pillar lite bland hakparenteserna och hoppas att det var så här det var tänkt...?

Så skall Terracanens 4-hjulsdrift inte fungera!

Det enda jag kanske, kanske kan tänka mig är att bilen börjas spinna så häftigt att hjulen under den korta stund det tar att detektera hjulspinnet kommit upp i en sådan hastighet att det är skadligt för transmissionen att fyrhjulsdriften läggs in.
Systemet avvaktar lägre varvtal, och när det väl sker så kopplas framaxeln in i det högsta varvtalsregistret som tillåts - därav smällen...?

Ingreppet är ganska bestämt, och nyckelregeln till all körning med 4x4 är att vänta med gasandet tills man vet att alla bitar är med.
Men, äsch - jag vet inte hur det hela gått till.
Provade du igen med samma resultat?

Att förvälja "lock" när man vet att allhjulsdriften behövs är bra, men inte nödvändigt. "Auto" skall hålla reda på parametrarna åt dig.



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

Re: Vägegenskaper ???

11
fjällnisse skrev:Köpte för nån vecka sen en Terracan efter många nöjda år med en Santa Fe, är nu uppe i fjällen och undrar " är det fel på bilen" eller är den så otroligt lätt att få sladd med. Bakändan kommer direkt,och framkomligheten kändes betydligt bättre på Santa Fen, eller har jag fel på fyrhjulsdriften? Den driver ju visserligen på bakhjulen men 4wd ska väl gå in snabbt, en Volvo 240 sladdar ju knappt så. Terran är en 2.9 crdi med 10.000 mil på mätarn.
Är det ingen mer än jag som tycker det låter som om däcken är kassa?