Annons
Annons

2
om du skall lastbilsregga så behövs sedan den 29 april inget lastgaller. Du plockar bara ut säten och monterar bort bilbältena och kör till bilprovningen. Inget tjafs med galler eller lastsäkring. Vill du besiktiga med sätena i, måste ett galler plcareas så att sätena inte går att fälla upp.
Efter februari 2010 blir det annorlunda. Då ska baksätena göras "obrukbara" tydligen och man måste skära bort alternativt svetsa igen stolsfästen och bältesfästen. Men omypar du idag gäller dagens regler.
/t

3
tack så mycket för snabbt svar

vet du vart någonstans man kan läsa om detta?

vet du om de som redan har lb reg om de oxå måste svetsa igen eller är det bara om man reggar 2010

mvh andersson

4
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... -29-april/

och

http://www.transportstyrelsen.se/Global ... anguage=sv

Jag har dessutom snackat med en bilprovningens ingenjörer innan jag själv lb-reggade för snart 2 veckor sedan. Inga problem alls.

De regler som gällde vid omtypningen av det aktuella fordonet är de som också gäller även efter 2010. Så de som alltså har lastgaller idag kan inte ta bort det eftersom de är registrerade efter tidigare regler. Det är också bara nya omtypningar som behöver göra sätena obrukbara fick jag förklarat för mig.
Jag som reggat efter dagens bestämmelser behöver varken lastgaller eller omsvetsningar. :-) De regler som skall komma 2010 har inte ännu trätt ikraft men enligt bilprovningen blir det så eftersom det är en EU-anpassning.

hjälp

6
hej
vet någon något ang nedan....

(svar tony)

ringde till bilprovningen idag ang lastbilsregistreringen
en besiktningsingejör sa att det måste vara galler

????

var besiktigade du isåfall o hur gick det då?

tacksam för snabbt svar

mvh andersson

7
Besiktade i Kiruna utan galler. Men ingenjören jag pratade med var via deras växel. men det var inga problem på besiktningen. De var klar över att galler ej behövdes om sätena och bältena var bortplockade. (ingenjören på bilprovningen var väldigt tydlig med reglerna)

8
tack för snabbt svar

har pratat med en ingenjör till o han sa samma sak att d ska va lastgaller o bortplockade säten o bälten

??

d e väl inte olika regler i kiruna o skaraborg

vad gäller föreskrifterna då egentligen, säger de nåt ang lastgaller upphört?

9
Har ingen susning hur de funderar. Jag ringde bara bilprovningens växel centralt och snackade med första ingenjör de kopplade mig till. Åkte på invägning och besktning och alla sa samma sak, att galler inte behövs om stolar och bälten är bortplockade. Om däremot stolar och/eller bälten var kvar var man tvungen att ha galler.
Som sagt så funkade det för mig kanonbra och ingen jag pratat med på bilprovningen, firman som skötte vägningen eller ingenjören hade något annat att säga heller.