Annons

Rycker i bilen

1
Hej alla där ute,

har ett problem som inte verkstan tycks kunna hjälpa mig med.

Det hela började i samband med att ett litet oljeläckage vid diffhuskåpan plötsligt blev mycket värre. Mycket värre som i att efter däckskiftet till sommardäck hos Däckia så mer eller mindre rann det olja när den blev varm. Bilen började då även att "rycka" och ett mindre skrapande läte någonstans framtill (innbillar mig att det är mitten men lite åt höger) uppstod. Trodde det kunde hänge ihop med oljeläckaget men efter att diffhuskåpan är limmad och hel och det inte längre läcker olja så kvarstår ändå missljudet och "rycket". Missljudet är inte så farligt men däremot rycker den ganska kraftigt ibland. Det är inte ett missljud från motorn utan snarare låter det som att det skulle kunna ligg något emot. Rycket är inte heller att motorn misständer utan "dunkar" plötsligt till och det rycker till, mer eller mindre kraftigt. Detta uppstår nästan alltid under 50 km/h. Verkstan kan inte se något ockulärt och dom tycker att missljudet är för litet för att kunna felsöka på. Mekanikern tror snarare att det kan vara växellådan som är på gång att braka ihop.

Någon som har någon idé eller känner igen detta?

Terracan -02 som gått ca 12500 km.
Annons

Re: Rycker i bilen

2
Har liknande på min vid hård belastning (acceleration, uppförsbacke o.d.) Detta försvinner om jag tar bort främre mellanaxeln så tror det är drivknut fram eller frihjulsnav fram som spökar, i värsta fall fördelningslådan... Jag har manuell...