Annons
Annons

17
svintoleffe skrev:Imorrn är det den stora dagen då ska bilen in på verkstad så får vi se vad dom säger om motorn styrsystem.
Spännade! Ta gärna några bilder och skriv vad du som är på gång.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

19
Då har man varit in me bilen, på motoroptimering .

Det blev exakt som jaga hde hoppats på, blev som en ny bil.

Fredagen började som så, min klocka ringde halv fyra på morgonen, jag kliver upp trött o seg, ser att det har snöat så klär på mig, Startar maskinen, låser gaspedalen me en pinne så varven ligger på 1250 varv. går in hämntar hunden.
Så går vi ut hunden hoppar in i hytten, o jag sätter mig o börjar köra, jag sitter hela tiden o kollar på klockan. o förväntningarna stiger ju närmare klockan blir 8.
När klockan är en bra bit över 7 så åker jag hem o tar frukost o laddar upp, för o lämna bilen.

jag går ut startar bilen en bra tid innan, o sopar av den från all snö som har kommit under natten.

Sen börjar jag o rulla mot SMO- Svenskmotoroptimering, Här kommer bilder när jag står utanför.
Bild
Bild
Här kommer en bild på hunden som har lessnat
Bild
När jag sitter utanför o väntar så ringer magnus, o talar om att han tyvär blir lite sen, för att det är så mycket snö o halt.

Jag förstår honom totalt så efter ett tag så kommer han o jag får köra in i lokalen som han har, o det är väldigt fint o rent inne där.
han förklarar allt om hur bilen kommer o bette sig efter motor optimeringen.
Skillnande kommer inte o bli så stor som på turbo bilarna, jag får all information, jag behvöer få reda på.

Vi står även o pratar om automatlådan, om det går o göra något åt programmet i den, men det kan han tyvär ej komma åt, då det är en separat styrbox för det.

han sätter genast igång me bilen när jag är där.
Oså frågar han när jag slutar jobbet, jag säger jag slutar nog tidigast 4 idag.
magnus meddelar att han ringer mig när klockan börjar närma sig fem sex tiden ikväll..
Jag ringer till chefen så han komemr i lastmaskin o hämtar mig, så jag kan fortsätta arbetet o ploga.

Nu spolar vi fram
När klockan är runt fem på eftermiddagen Så ringer magnus oså komemr han o hämntar mig, när vi sitter i bilen, så känner jag att växlingarna går i lite hårdare gassvaret är annorlunda när magnus kör bilen, bilen går mjukare i gången, men samtidigt råare.
Så vi åker o hämntar ut pengar som magnus får av mig, sen åker vi till SMO igen, där jag får kvitto på motoroptimeringen, o magnus förklarar att han rekomenderar att jag byter luftfilter me på denna maskin, o även kan välja o framför allt testa o köra på 98, o se förbrukningen o testa 95 o se o känna skillnanden i kraft mellan dom, han gav mig rekomendationen att 98 skulle man köra på, men man kan även köra på 95.

Det verkar sitta någon form av strypningen på luftfiltret eller intaget så man skulle få en del effekt till enligt magnus uppgifter som han hade fått.

jag tackar magnus för det fina jobbet på bilen oså säger vi hejdå o önskar varran en trevlig helg.

Sen sätter jag mig i bilen o börjar köra, o upptäcker genast vilket gassvar jag har fått i bilen, Samnt att man kan ligga på 50 kilometer o släppa av på gasspedalen väldigt väldigt mycket, o på så sätt spara soppa me.
O bilen blev väldigt väldigt mycket piggare, man kan nu under dom närmaste dagarna känna något små ryck, då systemet addapterar sig o läser in nya informationen, men magnus sa att han hade ej kännt något när han hämntade mig.

ja, nu ska jag tetsa hur mycket snålare bilen blev, men skillnanden blev i mian ögon stor.

Stort Tack till SMO
kör volvo v70 n 2,4t

20
Vad kul, det skall bli intressant att få höra hur mycket det gör på förbrukningen!
Men skulle du köra på 98 oktan? :? Härikring är ju den 40 öre dyrare per liter jämfört med 95...?
Nåväl, det ordnar sig säkert!
(Sicken fin vovve också - hälsa och klappa! :wink: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

21
tackar tackar, jo vovven det är min sällskaps sak det:)

Nä jag ska köra på 95, men han sa att man kunde testa o köra på 98 me o se skillnad i kraft oså vs pris o väga upp det.
För att man kan tjäna in dom 40 ören o köra mer mil me. o man har tur.
Skäreläjan skrev:Vad kul, det skall bli intressant att få höra hur mycket det gör på förbrukningen!
Men skulle du köra på 98 oktan? :? Härikring är ju den 40 öre dyrare per liter jämfört med 95...?
Nåväl, det ordnar sig säkert!
(Sicken fin vovve också - hälsa och klappa! :wink: )
kör volvo v70 n 2,4t

23
Svintoleffe! när du säger:
O bilen blev väldigt väldigt mycket piggare, man kan nu under dom närmaste dagarna känna något små ryck, då systemet addapterar sig o läser in nya informationen, men magnus sa att han hade ej kännt något när han hämntade mig.

Vad menar du då? Tyckte du att bilen ryckte och som du sade innan att den blev både mjukare och råare - hur går det ihop?
Vad faktiskt har Magnus gjort vid motoroptimeringen? Kodat om datorboxen (tar normalt sett 15 minuter) eller bytt chips eller???

Är det någon som provat typ KCR-box el liknande som är "plug ´n play"?

@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

24
magnus förkarade att bilen kan små rycka under tiden systemet adapterar sig efter den nya motor optimeringen.
Dom har läst in nya program vara som ska ge bättre effekt o bättre bränsle ekonomi på bilen.

Förut höde man motorgången mycket mer på bilen, nu hör man inte motor gången lika mycket, den går mjukare.
men när du börjare gasa blir gången genast råare växlingarna flyter i mjukare, men du ar ett helt annat register på bilen.

magnus har lagt in ny progamvara i datorboxen.

En gammal arbetskollega stoppade in en kcr box i sin volvo c30 disel, o det blev skillnad som natt o dag när jag kollade på o satt o räknade på disel förbrukningen på bilen så fick jagh räkna 5 gångerför jag trodde det inte. om jag inte miss minner mig hade han en förbrukning på 0,30-0.40

Så visst gör det skilnad, men man kan aktas sig me för automatlådan, då man i värsta fall bli för mycket vrid, men MEN det beror oftast väligt mycket på hur man kör me.
andteg skrev:Svintoleffe! när du säger:
O bilen blev väldigt väldigt mycket piggare, man kan nu under dom närmaste dagarna känna något små ryck, då systemet addapterar sig o läser in nya informationen, men magnus sa att han hade ej kännt något när han hämntade mig.

Vad menar du då? Tyckte du att bilen ryckte och som du sade innan att den blev både mjukare och råare - hur går det ihop?
Vad faktiskt har Magnus gjort vid motoroptimeringen? Kodat om datorboxen (tar normalt sett 15 minuter) eller bytt chips eller???

Är det någon som provat typ KCR-box el liknande som är "plug ´n play"?

@nders
kör volvo v70 n 2,4t

25
andteg skrev:Är det någon som provat typ KCR-box el liknande som är "plug ´n play"?
Om en vecka kommer jag att lägga upp en komplett redovisning av en KCR-box i ix35-biblioteket!
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

26
Nice ska bli skoj o se, vi har även haft en fundering o testa en fom av kcr box på lastmaskin hehe
SuperMek skrev:
andteg skrev:Är det någon som provat typ KCR-box el liknande som är "plug ´n play"?
Om en vecka kommer jag att lägga upp en komplett redovisning av en KCR-box i ix35-gruppen av trådar!
kör volvo v70 n 2,4t

27
Efter ett otrevligt samtal av den Så kallade flickvänen jag en gång i tiden hade så lessnade jag ur o åkte iväg o skruvade på bilen.

Här är resultatet av det.=)

Bild
Bild
Bild
behöver man inte vara mörkrädd längre.=)
kör volvo v70 n 2,4t

28
Gôtt med flickvänner som gör att man får lite kreativt arbete utfört... :shock: :lol:
Antar att dom flest bländar av nu....
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

29
hehe, mm ag blev av me lite ilska, när jag öjde de där plåten en del hehe.

jaap dom flesta bländar av nu, funderar på o mata på dom sora me 100watt, den som inte bländar av då får skylla sig själv :D
opticrob skrev:Gôtt med flickvänner som gör att man får lite kreativt arbete utfört... :shock: :lol:
Antar att dom flest bländar av nu....
kör volvo v70 n 2,4t