Annons

Svårstartat diesel när kylan kommer

1
Hej!
har en Santa Fe diesel som är svår startat när det blir kallt, förra ägaren har bytt glödstift samt batteri och kammaxelsensorn m.m.
Bilen startar alltid galant när den har ståt i garaget på natten, står bilen ute så för man mala på så batteriet nästan tar slut. Har minna misstankar på innsprutningen dvs. någonspridare kan vara fel, undrar om någon på forumet har haft dessa problem.

Med Vänlig Hälsning
Nöjd Santa ägare :? :)
Annons

3
Hej Martin!
Trim boxen är nyligen borttagen av mig,
då den gjorde att bilen gick illa rök väldigt och vid kickdowns så lyste motorfels lampan och bilen dog, dessa problem försvan när boxen togs bort.
Kan detta ha någon påverkan i nuläget?

MVH
Gomer :?

4
Hejåvälkommer gomer! :D :D

Jag undrar om glödstiften aktiveras tillräckligt länge när det är kallt ute? Det borde sitta en termostat som bestämmer hur många sekunder stiften ska glödgas. Vid låga temperaturer tänds ju "trådnystanet" i panelen och stiften glödgas och man ska ju egentligen inte starta bilen förrän nystanet har slocknat. Hur funkar det på din bil?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
Hej och mycket välkommen till Forumet, Gomer! :D :D
Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!:wink:
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.facebook.com/?ref=home#/grou ... 547&ref=nf )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Rubrik: Svårstartat diesel när kylan kommer

6
ClasseClas skrev:Hejåvälkommer gomer! :D :D

Jag undrar om glödstiften aktiveras tillräckligt länge när det är kallt ute? Det borde sitta en termostat som bestämmer hur många sekunder stiften ska glödgas. Vid låga temperaturer tänds ju "trådnystanet" i panelen och stiften glödgas och man ska ju egentligen inte starta bilen förrän nystanet har slocknat. Hur funkar det på din bil?
Det blev lite tyst i den här tråden, men jag ser fler rubriker om diesel och kyla här.
Efter å ha kjört diesel i 26 år har jag några generelle trix. Glöda längre änn glödlampan viser. Du kan höra ett klick när glöd-releet släpper. Om det är mycket kallt och bilen har blivit gjennomkall kan du vrida nyclelen åt vänster och därefter direkt tilbaka till ny glöding. Därefter drar du i gång startmotoren. Holl i till du hör att motoren drar själv.
Har användt denna proseduren endast en gång på Santan. Då hade den varit parkerat på Gardermoen en vecka i minus 18-20 grader. Den startade direkt. Efter start låter jag motoren gå 1-2 min på ca 1000 varv. Åk derefter lungt tills motor, växellåda etc har hunnit få driftstemperatur.

Och nu får vi se om några experter här tycker detta låter tokigt :-)

Mvh. Rolf

Re: Svårstartat diesel när kylan kommer

7
Hej
Jag återupplivar denna tråden då vår norska Santa Fe, en CRDI 2.2 l Automat -07 har haft problem med att starta så fort temperaturen är under noll de sista tre åren! Detta trots motorvärmare samt både två och tre glödningar innan start!

Vi köpte bilen vid 10 000 mil, använt en trimbox i ca 5000 mil och sedan tagit bort boxen.
Det är även bytt bränslefilter, EGR ventil och luftmängdsgivare.
Glödstift har vi bytt med ca 3000 mils mellanrum, senast mars 2018, då även med batteribyte.

Ibland så stoppar motorn när man kör sakta eller ska börja backa t.ex..
Det var läckage i insprutningsmunstycken (dysene) så därför byttes dem i somras i hopp om att lösa både kallstarter och de ofrivilliga stoppen.
Trots detta, vid ett tillfälle när det ösregnade i september, så stannade bilen och gick inte att starta igen på ca 20 minuter.
Det är monterat en kylvattensvärmare, men den hjälper inte alls för att starta bilen vid kyla. Jag är tvungen att använda en kupéfläkt i motorutrymmen med en filt ovanpå för att starta i kyla.

Vidare så är de lite åtgång på kylvatten, så möjligen att topplockspackningen behöver bytas?

Någon som har några tips eller råkat ut för något liknande?