Annons

SF 2007 crdi vinande ljud

1
Jag har börjat höra ett vinande ljud i motorn när jag kör bilen. Ljudet ökar om jag trycker på gasen. Nu när jag var på väg hem från jobbet så la den helt enkelt av. När jag skall köra så knastrar det och tjuter i bilen och den är helt kraftlös. Har växellådan rasat och vad kostar det mig eller kan det vara nåt annat.
Annons

2
Alltså, kan bilen starta överhuvudtaget? Om den går, stannar den plötsligt eller går "konstigt", "trögt" eller stannar om du inte gasar hårt... så skulle jag kolla upp kamaxelgivare/vevaxelgivare.
Om motorn låter mer och mer med skrapande ljud, har du kollat oljan, finns den och vilken kvalité är den mörk med metallspån?
Hur är bränsleförbrukningen, går bilen "fett", har du kollat upp luftfilter, bränslefilter, "luftmassemätare" ?
Hur ser avgaserna ut?

Om motorn är ok, men inte drivningen: kan du växla genom alla växlar även backen?
Låter det konstigt när du växlar, rycker bilen, händer det inget när du gasar... låter som kopplingsproblem.
Har du kollat av och bytt växellådsoljan?

Är du osäker, så kontakta din verksta.

Kanske fler som kan ge dig lite ideér, lycka till!
/Jake

Hyundai Santa Fe 2011 Aut 5-E Carbon Grey

3
Hej!
Hade liknande ljud i min 2007 och det slutade med att turbon gick sönder.
Vinandet kom från turbon enligt verksataden och de hade rätt. Jag köpte en beg renoverad turbo från TurboTech Sweden AB i Strömsund för 6000 och sedan kostade monteringen 4000, totalt 10000 istället för 26000 som Hyundaiverkstaden skulle ha. Nu är det vinande ljudet borta.

4
Javisst! Bra fångat Jappen! :D Glömde bort att det faktiskt sitter en turbo i de här bilarna, är ju mest van vid bilar utan. Klart misstänkt!

Hoppas det går bra och att det inte bli så dyrt, lycka till!
/Jake

Hyundai Santa Fe 2011 Aut 5-E Carbon Grey