Sida 1 av 1

Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

Postat: 01 nov 2014, 21:58
av sOFFe
När jag köpte min Santa Fe CRDi-R 2010 i somras från Kvarndammen så hade den anmärkning på att kopplingen tar långt ner och hugger i dragläget och nu håller jag på att fundera på att åtgärda det. (Har alltid skruvat allt i mina bilar tidigare).

Så frågan är alltså om det är kopplingsbyte som gäller eller om det kan vara något annat? Och om bilen har Dual Mass svänghjul som isf behöver bytas samtidigt?
Hur mycket jobb är det med att byta koppling och behöver man specialverktyg till något? Hur mycket behöver skruvas loss? Ungefärlig tidsåtgång?

Bilen har nu gått cirka 17000 mil och jag har kört 1000 mil utan att problemet blivit värre.

Re: Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

Postat: 02 jan 2015, 20:54
av sOFFe
Någon som kan besvara någon av mina frågor?

Re: Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

Postat: 02 jan 2015, 23:09
av Bjerven
Hej! Det var väl bara det första året som de hade det på diesel, och de flesta vart utbytta till enkla på garantin..

Sent from my GT-I9300 using Forum Fiend v1.3.

Re: Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

Postat: 08 jan 2015, 22:27
av Indalsman
Du har dubbelmasse svänghjul på din bil.

När du byter koppling så byt allt inkl slavcylinder/urtrampningslager.
Svänghjulet är en svaghet och vid dom milen så skulle jag inte chansa att inte byta svänghjul, även fast det kostar en bra slant så är det värt det jämfört med att behöva riva allt igen senare pga missljud/slirande koppling m.m

Inga special verktyg behövs bara en massa tid och tålamod och en bra rygg... en billyft är verkligen att föredra och ha då också 1-2st växellådslyftar tillgängliga.

Re: Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

Postat: 22 maj 2015, 20:12
av sOFFe
Har fått offert på kopplingsbyte (lamell + tryckplatta + växellådsolja + differentialolja) på ~11800:- med arbete och allt material.
Arbete var cirka 4500:- och resten material, kopplingen var riktigt dyr!

Re: Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

Postat: 31 maj 2015, 21:20
av sOFFe
Har sökt på nätet och hittat två olika kopplingssatser som jag väljer mellan:

Sachs modell 3000 970 048 kostar 2335:- med moms.
LUK modell 626 3042 09 kostar 3120:- med moms.

Är dessa kopplingar likvärdiga eller motiveras LUK högre pris av att det är bättre kvalitet på något vis?

Re: Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

Postat: 05 jun 2015, 20:20
av sOFFe
Jag har nu beställt ett Sachs kopplingskit 3000 970 048 från Ebay av ett företag som heter "Idir Autotiele" i Tyskland.
Priset blev 2067:- med moms och frakt -jag återkommer med mer info när jag fått prylarna.

Har även fått pris från en annan fristående verkstad som kan byta den för 3500:- med moms om jag väljer att inte göra det själv.

Re: Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

Postat: 08 sep 2016, 20:30
av sOFFe
Har till slut tänkt ta tag i kopplingsbytet på Santa Fen och tänkte höra om det är något speciellt att tänka på vid kopplingsbytet då det är "OBS! Automatjusterande koppling" som det står på Sachs hemsida, vad menas med det?

Någon som har en arbetsbeskrivning på kopplingsbytet så skulle det uppskattas. :)

Re: Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

Postat: 28 dec 2018, 11:38
av sOFFe
Lång startsträcka på detta jobb men nu står bilen inkörd i garaget och väntar på att jag s kall sätta igång.
Sachs koppling och dubbelmassesvänghjul inköpt samt urtrampningsmekanism med lager.

Någon som kan ge en liten snabb genomgång på arbetet?
Demonterar man exempelvis hela hjulupphängningen med fjäderben och allt på förarsidan?
Något speciellt att tänka på med demontering av fördelningslådan?
Räcket det att lossa motorramen på förstasidan för att få ut växellådan tillräckligt?

Re: Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

Postat: 30 dec 2018, 14:46
av sOFFe
Nu har jag satt igång. Har tagit bort hela hjulupphängningen på förarsidan med drivaxel osv.
1. Fördelningslådans bultar lossade från växellådan och lite delad på. Kan den vara kvar med drivaxel och mellanaxel i under resten av arbetet?
2. Behöver något med avgassystem eller kylslangar eller liknande lossas?
3. Tippar man ner subframen först och sedan delar på motor/låda eller delar man först och tar ner ramen sedan?