Annons

Kamremsbrott

1
Hej är ny på forumet och har en fråga om det är någon som vet om motorn klarar ett kamaxelbrott. Jag har haft kamaxelbrott på min och den startar och går med något litet missljud det verkar som det funkar men är nyfiken om det är någon som varit med om samma fel och har någon erfarenhet?
Annons

Re: Kamremsbrott

5
Mycket skall man vara med om! motorn gick helt riktigt i ca 3 mil sen blev det totalras på ventiler och vipparmar och skadad kamaxel beräknad repkostnad 35000 :oops: Begagnade motorer är det tydligen ont om för vevlagren brukar gå ner enl Holmgrens så det blir väl att försöka få tag i en topp på alibaba eller köra biljäveln till skroten :oops: :lol:

Re: Kamremsbrott

6
Jäkla trist!

Jag läste precis att den motorn inte klarar att kamremmen går av då följden blir det tråkiga som hände din bil :( Detta kanske även gäller övriga motorer till den generationen av Santa Fe, det har jag inte kollat upp.

Hoppas att det löser sig på något sätt.

Vänliga hälsningar

Re: Kamremsbrott

7
Hyundaiman skrev:Jäkla trist!

Jag läste precis att den motorn inte klarar att kamremmen går av då följden blir det tråkiga som hände din bil :( Detta kanske även gäller övriga motorer till den generationen av Santa Fe, det har jag inte kollat upp.

Hoppas att det löser sig på något sätt.

Vänliga hälsningar
Du får gärna förklara för en nyfiken hur man kan få brott på en kamaxel och att man kan köra vidare. Snarare är det väl så att kamremmen som gick av, men återigen hur kan man köra vidare? Något som inte stämmer i mina funderingar i alla fall.

Det som senare hände är väl ett klassiskt brott på kamremmen med de skador som sedan hände.

Re: Kamremsbrott

8
Hej tjosan!

Nu tror jag att du citerade fel inlägg?

Trådskaparen har givetvis skrivit fel, det ska sannolikt stå kamremsbrott (istället för kamaxelbrott) i första inlägget (rubriken säger även kamremsbrott) :)

För övrigt: När kamremmen först gick av så blev det troligtvis inte sådan skada på motorn att det märktes (förutom lite missljud), men skadan fanns där hela tiden och efter 3 mil med den nya remmen var det ett faktum att det skulle gå så långt som krökta ventiler, trasig kamaxel osv., dock brukar detta (i detta flesta fall) visa sig omgående.

Vänliga hälsningar

Re: Kamremsbrott

9
Hyundaiman skrev:Hej tjosan!

Nu tror jag att du citerade fel inlägg?

Trådskaparen har givetvis skrivit fel, det ska sannolikt stå kamremsbrott (istället för kamaxelbrott) i första inlägget (rubriken säger även kamremsbrott) :)

För övrigt: När kamremmen först gick av så blev det troligtvis inte sådan skada på motorn att det märktes (förutom lite missljud), men skadan fanns där hela tiden och efter 3 mil med den nya remmen var det ett faktum att det skulle gå så långt som krökta ventiler, trasig kamaxel osv., dock brukar detta (i detta flesta fall) visa sig omgående.

Vänliga hälsningar
Tack för svaret.
Nja, det var nog rätt inlägg. Blev bara nyfiken hur en bilmotor kan fungera utan kamrem. Vilket den naturligtvis inte kan. Dock uppger trådstartaren att motorn fortfarande går i första inlägget. Normalt händer det som du skrev med krökta ventiler o.s.v. Är remmen dessutom av
så kan den omöjligtvis starta och gå. Dock är jag villig att lära mig om jag har missförstått något.

Re: Kamremsbrott

10
Jag uppfattar det som att trådskaparen redan hade provmonterat en ny rem när första inlägget skrevs, men jag kanske har fel varav kamremmen istället hoppat en kugg (ej gått av). Givetvis går det inte att starta motorn utan kamremmen.

Re: Kamremsbrott

11
Har inte varit inne här på ett tag, så här var det en rilla på apparat remmen lossnade och gick in i kamremmen med följd att den flyttade sig ett kugg. jag bytte för jag såg inga fel, ca tre mil senare rasade det ordentligt , fick tag i en på en skrot och den hade gått 8000 mil 25 papp och dom skulle ha min, Som tur var så min boss och bossen på den andra skroten var polare så det blev 15 loppor och fri frakt. Jag arbetade på den tiden på Skarluna bildemontering. Bilen skrotade jag nere i Spanien 2018 vilket jag ångrar slut från mig om den bilen ny bil nya problem

Re: Kamremsbrott

12
Har inte varit inne här på ett tag, så här var det en rilla på apparat remmen lossnade och gick in i kamremmen med följd att den flyttade sig ett kugg. jag bytte för jag såg inga fel, ca tre mil senare rasade det ordentligt , fick tag i en på en skrot och den hade gått 8000 mil 25 papp och dom skulle ha min, Som tur var så min boss och bossen på den andra skroten var polare så det blev 15 loppor och fri frakt. Jag arbetade på den tiden på Skarluna bildemontering. Bilen skrotade jag nere i Spanien 2018 vilket jag ångrar slut från mig om den bilen ny bil nya problem