Annons

Trött Santa CM 07...

1
Tänkte se om det finns några mer uppslag men först lite kort historik...

Efter att bilen successivt blivit allt tröttare lämnade jag in bilen för en koll på Hyundai. De menade att det var virvelspjälls motorn som var kass och erbjöd sig att byta denna för 5500kr. Jag var var dock inte speciellt imponerad av den prissättningen. Beställde en ny original från Korea inkl frakt moms osv för 1300kr och arbetet gjorde jag själv på mindre än två timmar . (Nu skulle jag klara det på under en timme...)

Dock kvarstod problemet... Efter en hel del läsande riktade jag in mig på EGR-ventilen. Sagt och gjort hittade lite instruktioner på nätet och plockade ner denna mycket riktigt så kärvade denna fram med lite spisrent och gjorde rent denna, lite olja och den blev som ny.
Vips fick jag en helt ny bil, bilen blev riktigt rapp och svarade ordentligt på gaspådrag.

Säg lyckan som varar för evigt bilen blev ganska omgående slö igen och då drog jag slutsatsen att det inte var så bra att göra rent EGR:n. Köpte en ny från skruvat och monterade denna. Var tämligen säker på att det var här felet var men så var inte fallet. Bilen är efter bytet fortfarande slö speciellt från noll...

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter. Har funderingar på partikelfiltret var det nu kan sitta. Motorn är utbytt efter 10000 mil och bilen har rullat ca 25000mil.

Finns det något sätt att kontrollera om det är partikelfiltret ? Något annat.. Har två stycken olika lite enklare felkodsläsare men ingen ger utslag... Ibland har motorlampan tänts och ibland har den blinkat något som jag kopplar ihop med belastning

Mvh // Shas
Annons