Annons

FELKOD P1405 och Turboras x3

1
Hej,

Har ägt min Santa Fe 2.2 CRDI -07 Sailing Edition sedan 2014. Efter ca 1 år, 2015 så rasade Turbon. Åkte till Hyundai verkstad där man inte trodde det var Turbon pga att man aldrig bytt en Turbo på den modellen. Det var turbon, detta löstes med ett byte av vilken försäkringsbolaget stod för 75%, förlängd motorgaranti 15000 mil.
Firman jag köpte bilen av avsaknad sig allt ansvar med hänvisning till att de bara lämnade 3 mån garanti. 13 månader senare rasade den nya turbon, den reparerande verkstaden tog på sig en del av ansvaret, jag fick stå för en ny turbo och dom gjorde jobbet. Dom spolade även ur oljesystemet då dom trodde raset kunde bero på dålig smörjning. Enligt dem fick man ut en hel del kocksad olja vilket man trodde satt igen oljekanalerna. Drygt ett år senare så startade inte bilen och EGR ventilen böts ut. Nu för en vecka sedan så rasade Turbon igen, tredje gången på 3 år. Ända sedan jag köpte bilen så har den larmat för FELKOD P1405, partikelfilter.
Detta kollades vid första Turbo haveriet och filtret var som nytt.
Jag misstänker att något varit fel på bilen sedan jag köpte den, vet att förra ägaren påtalat FELKOD en för firman som sålde mig bilen.
Finns det någon som vet om dessa saker P1405 och Turbo ras hänger ihop.
Känns som att bilhandlare medvetet sålt mig en bil med ett fel som nu kostat mig ca 50.000 på tre år. Tacksam för kommentarer innan jag ringer bilhandlare.