Annons

Automatlådan slirar?

1
Hej
Jag införskaffade mig en Santa Fe -08, en 2.2 Diesel med automatlåda.
Men jag tycker att den slirar lite. Den växlar fint och slirar inte så mycket vid växling på de lägre växlarna, men specielt på 5:ans växel så tycker jag att den slirar. Åker jag i 90km/h så ligger den på 1600-1700rpm, och gasar jag endast lite så hoppar den ur "lock-up"-läget och går upp till 2500rpm där varven sedan ligger stabilt medans farten ökar. I min värld så borde den istället för att slira antingen segdra eller växla ner. Man kan laborera lite och släppa efter gasen ibland för att lyckas att få den att segdra utan at hoppa ur "lock-up". Det käns att bilen drar iväg bättre när den får segdra också.
Jag har bytt olja i lådan (ej sköljd), och den gamla oljan både luktade, såg och kändes fin.

Till saken hör att jag tidigare hade en helt ny passat med dubbelkopplingslåda och de beter sig ju lite annorlunda, så jag är osäker på hur Santa fen ska bete sig, så det kanske inte ens är ett fel.
Annons

Re: Automatlådan slirar?

2
Hej!

Nu har jag inte kört din bil så det är svårt att säga något över Internet, men det "låter" inte som något fel.

Precis som du säger så är det en helt annan växellåda i Passaten som känns helt annorlunda.

Har du kontrollerat oljenivån samt hur har du gått tillväga?

Kolla runt om det står en likadan bil hos någon bilhandlare på orten där du bor, då kan man vara lite fräck och provköra den för att se om det är någon skillnad.

mvh

Re: Automatlådan slirar?

3
Oljenivån är bra, rätt nivå på stickan, kollar enl bokens instruktioner på tomgång efter längre körning när allt är varmt och dragit igenom alla växlar innan koll. Bytt oljan 3ggr för att få ur så mycket som möjligt av den gamla, och den gamla oljan så också bra ut.
Jag hänger fortfarande upp mig på att den drar så mycket bättre när man laborerar med gasen för att få lådan att låsa och därefter gasar, den drar mycket bättre istället för att lådan slirar.

Tack för svar till er båda :-)

MvH Peter