Annons

Ulyd kilerem

1
Hei,

En nordmann som trenger hjelp av sine kjære naboer!

Jeg har en 2007 model Santa Fe 2,2 CRDI, som jeg har hatt en ulyd fra motoren den siste tiden. Det er en form for plystrelyd/høyfrekvent lyd som er veldig sterk ved kaldstart som kommer ved ca. 1800 omdreininger og varer til ca. 2500 omdreininger, som forsvinner når bilen skifter gir. I tyngre oppoverbakker så kommer også lyden ved ca. 2000 omdreininger uavhengig av gir når motoren er varm også da en plystrelyd.

Jeg trudde først at det var kileremen som driver blant annet dynamoen, så jeg fikk denne skiftet. Lyden forsvant ikke.
Et annet verksted trudde det var EGR-ventilen. Lyden forsvant heller ikke etter dette verkstedoppholdet.

Denne lyden plager meg, og den er såpass høy at andre rundt meg legger merke til den. Er det noen av dere som har vært borte i samme problemet eller har en idè om hva det kan være?
Annons

Re: Ulyd kilerem

4
Hei igjen Anders!

Tegnet en hvit strek på remhjulet på veivakslingen. Til min fortvilelse så var den hvite streken lik hel etter en kjøretur hvor lyden var til steden.
Men så oppdaget jeg plutselig at remhjulet som driver dynamoen hadde samme oppbygging som remhjulet på veivakslingen, så jeg tegnet en hvit strek også på det remhjulet. Etter en ny kjøretur så var streken ikke hel eller sammenhengende. Så det var remhjulet på dynamoet som hadde delt seg, og ikke remhjulet på veivakslingen.

Vil igjen takke for hjelpen, dette setter jeg stor pris på!