Annons

Skiter Hyundai i kunderna runt Ludvika?

1
Sedan årsskiftet 2012 finns det ingen återförsäljare i Ludvika. Av någon outgrundlig anledning så försvann den återförsäljare som hade funnits här under många år.

Vi köpte våran första I20 i början av 2009 och den har under den tid som gått varit problemfri, den service som har gjorts sköttes av återförsäljaren i Ludvika utan några som helst problem.

Hösten 2011 blev han uppsagd som återförsäljare. Vi hade då redan haft funderingar på att byta till en nyare årsmodell men efter detta så kändes det inte bra. Men nu efter semestern så åkte vi förbi bilförsäljaren och ser att han har en ny 2011 I20 till salu. Vi slog till direkt, bilen passar oss perfekt, att det var en 2011 förklaras med att den registrerades i december 2011. Då hade bilförsäljaren köpt loss den från Hyundai Sverige.

Nu har vi upptäckt att handboken saknas och vi har pratat med säljaren som ringde upp Hyundai och fick då svaret att vill ha ha en så får han betala för den. Snacka om att skita i kunderna, Hyundai säger egentligen att dom skiter i dom kunder som finns runt Ludvika. Förmodligen är kunderna i Ludvika inte tillräckligt fina för Hyndai Sverige.

Dom tycker att vi skall åka till Borlänge för service och liknande, för dom höga cheferna på Hyunda kan jag tala om att det är fyra mil dit och det går ingen tunnelbana eller dylikt flera gånger om dagen. Skall jag dit för service så går det en halv dag och jag måste få någon som kan komma och hämta mig om jag inte kan få bilen med mig hem samma dag.

Vi har försökt att få tag på någon ansvarig chef på Hyundai men det är samma sak där, dom vägrar prata med kunderna. Dom uppför sig som riktiga svin.

Hyundai ägare Ludvika.

PS
Skulle vara intressant att höra andra Hyundai ägares åsikt om dessa chefers agerande.
DS
Annons

Re: Skiter Hyundai i kunderna runt Ludvika?

2
isassa skrev:Sedan årsskiftet 2012 finns det ingen återförsäljare i Ludvika. Av någon outgrundlig anledning så försvann den återförsäljare som hade funnits här under många år.

Vi köpte våran första I20 i början av 2009 och den har under den tid som gått varit problemfri, den service som har gjorts sköttes av återförsäljaren i Ludvika utan några som helst problem.

Hösten 2011 blev han uppsagd som återförsäljare. Vi hade då redan haft funderingar på att byta till en nyare årsmodell men efter detta så kändes det inte bra. Men nu efter semestern så åkte vi förbi bilförsäljaren och ser att han har en ny 2011 I20 till salu. Vi slog till direkt, bilen passar oss perfekt, att det var en 2011 förklaras med att den registrerades i december 2011. Då hade bilförsäljaren köpt loss den från Hyundai Sverige.

Nu har vi upptäckt att handboken saknas och vi har pratat med säljaren som ringde upp Hyundai och fick då svaret att vill ha ha en så får han betala för den. Snacka om att skita i kunderna, Hyundai säger egentligen att dom skiter i dom kunder som finns runt Ludvika. Förmodligen är kunderna i Ludvika inte tillräckligt fina för Hyndai Sverige.

Dom tycker att vi skall åka till Borlänge för service och liknande, för dom höga cheferna på Hyunda kan jag tala om att det är fyra mil dit och det går ingen tunnelbana eller dylikt flera gånger om dagen. Skall jag dit för service så går det en halv dag och jag måste få någon som kan komma och hämta mig om jag inte kan få bilen med mig hem samma dag.

Vi har försökt att få tag på någon ansvarig chef på Hyundai men det är samma sak där, dom vägrar prata med kunderna. Dom uppför sig som riktiga svin.

Hyundai ägare Ludvika.

PS
Skulle vara intressant att höra andra Hyundai ägares åsikt om dessa chefers agerande.
DS
har du hört talats om lånebil................

Har aldrig varit något problem. kostar från 0 till någon hundring.

3
Jodå, jag har hört talas om lånebil, men det är fortfarande 4 mil enkel väg och bensinen är fortfarande inte gratis, därutöver måste jag ta ledigt från jobbet för att kunna lämna in bilen.
Det är möjligt att vi hat blivit lite bortskämda, men tidigare kunde jag hänga på cykeln på draget och ta den till mitt arbete efter att jag lämnat bilen på service.
Nu är det kanske inte just detta som är det som irriterar mest utan Hyundai Sveriges aggerande i allmänhet mot kunderna i trakten av Ludvika, jag har försökt att förstå vad dom kan ha tänkt att dom skulle tjäna på att ta bort återförsäljaren i Ludvika men inte lyckats komma på en rimlig anledning. Ärt det någon som vet så vore jag tacksam för upplysningen, det jag kan tänka mig är att det har skett någon form av påtryckning från andra återförsäljare runt Ludvika som vi ha mera av kakan.

Lite uppdatering

4
Nu har vi fått handboken till den nya bilen. Försökte först med Roland Bägens facebooksida men han var tydligen upptagen med att mingla med det fina folket för han svarade inte alls, provade därefter Hyundais egna facebooksida och där fick vi först svaret att kontakta återförsäljaren, det hade vi redan gjort och han hade fått svaret att den fick han betala om han ville ha den, efter detta påpekande tog det bara ett par dagar så hade vi handboken i brevlådan.

5
Jag förstår inte riktigt gnällandet och framförallt inte varför du riktar dig mot Huyndai?

Att du har fyra mil till närmaste återförsäljare? Jag bor två mil utanför GBG och har längre än dig till min serviceverkstad (Den ligger på "fel" sida stor-gbg). Så nä, fyra mil är inte långt...

När det gäller handboken, slarvar återförsäljaren bort den, så varför skall Huyndai betala en ny? Snarare en riktigt dålig inställning hos återförsäljaren som slarvat bort den och inte ordnar fram en ny till dig och tar kostnaden...

/Christian

6
Chn skrev:Jag förstår inte riktigt gnällandet och framförallt inte varför du riktar dig mot Huyndai?

Att du har fyra mil till närmaste återförsäljare? Jag bor två mil utanför GBG och har längre än dig till min serviceverkstad (Den ligger på "fel" sida stor-gbg). Så nä, fyra mil är inte långt...

När det gäller handboken, slarvar återförsäljaren bort den, så varför skall Huyndai betala en ny? Snarare en riktigt dålig inställning hos återförsäljaren som slarvat bort den och inte ordnar fram en ny till dig och tar kostnaden...

/Christian
Att jag riktar mig mot Hyundai beror på att det är dom som har ställt till med problem för mig så då känns det ganska naturligt att rikta kritiken åt det hållet.

Vad jag förstår så finns din närmaste återförsäljare i Västra Frölunda och en snabb koll av kommunikationerna ger mig att det finns gott om kollektivtrafik för dig som du kan använda dig av och som inte innebär att det går en massa tid för att vänta på bussar, där jag bor finns det inte den kollektivtrafik som du har möjlighet att utnyttja vilket gör att jag antingen måste vänta på bussar eller låna en bil, vilket som ställer till problem.

Vad gäller handboken så var det inte återförsäljaren som slarvade bort den, Hyundai skickade aldrig med den vid leveransen av bilen och sen har man mage att kräva betalt för något som andra billeverantörer skickar med utan att man skall behöva påpeka det, tyvärr så verkar det som att huvudkontoret för Hyundai i Sverige har fått någon form av storhetsvansinne, dom tror tydligen att dom är så "fina" av sig att dom kan göra lite som dom vill.

Stefan

Re: Skiter Hyundai i kunderna runt Ludvika?

7
Av någon outgrundlig anledning så försvann den återförsäljare som hade funnits här under många år.
Hyundai kanske inte kände att de var tvungna att tala om grunderna för sina affärsmässiga ställningstaganden för alla i Ludvika. Kanske köptes det för lite?
Nu har vi upptäckt att handboken saknas och vi har pratat med säljaren som ringde upp Hyundai och fick då svaret att vill ha ha en så får han betala för den. Snacka om att skita i kunderna, Hyundai säger egentligen att dom skiter i dom kunder som finns runt Ludvika. Förmodligen är kunderna i Ludvika inte tillräckligt fina för Hyndai Sverige.
För det första verkar det ju lite underligt att det är DU som är förbannad på Hyundai. Som Chn säger så är det väl återförsäljarens problem snarare än ditt. Sen kanske man som köpare bör vara uppmärksam på exakt vad som följer med bilen vid köp. Hade du upptäckt det då kanske du fått rabatt... För övrigt tror jag inte din geografiska förankring har någon inverkan på deras beslut. Du kanske kan vända dig till någon av verkstäderna i Borlänge och höra om de har fri tillgång på dokumentation som de kan skicka med post till dig.
Dom tycker att vi skall åka till Borlänge för service och liknande, för dom höga cheferna på Hyunda kan jag tala om att det är fyra mil dit och det går ingen tunnelbana eller dylikt flera gånger om dagen. Skall jag dit för service så går det en halv dag och jag måste få någon som kan komma och hämta mig om jag inte kan få bilen med mig hem samma dag.
Hade du köpt en enhjuling så hade jag förstått om du tycker fyra mil är långt. Men du kan ju knappast klandra Hyundai för ditt val av fordon, servicemöjligheter borde du ju ha undersökt och vägt in i ditt köpval.
Vi har försökt att få tag på någon ansvarig chef på Hyundai men det är samma sak där, dom vägrar prata med kunderna. Dom uppför sig som riktiga svin.
På vilket sätt är de svin, för att de delegerat kundkontakten till andra medarbetare, för att de inte vill efterskänka saker till din slarvige säljare eller för att de inte tillhandahåller serviceverkstäder på olönsamma orter?
Skulle vara intressant att höra andra Hyundai ägares åsikt om dessa chefers agerande.
Det framgår ju inte över huvud taget vad cheferna gjort. Däremot framgår det med all önskvärd tydlighet vad övriga parter gjort. Jag tror inte att Olof Persson eller någon annan i koncernledning på Volvo skulle kila ut på lagret och fixa en handbok till en förbannad volvoägare och jag tror inte vi kan begära det av Hyundai heller.

Så vitt jag kan se så baseras din frustration på:
1) Att Hyundai inte har en serviceverkstad nära dig.
och/eller
2) Att Hyundai vill inte ge förra ägaren en ny handbok.

Jag undrar bara i mitt stilla sinne i vilket av ärendena du försökte kontakta Hyundai och vad du förväntade/önskade dig för lösning...
Santa Fe 2,2 CRDi Exclusive 5 -07
Qpax båge med 3x NBB Alpha
Eberspaecher Hydronic med fjärr