Annons

Bagagelucka går inte att låsa eller låsa upp med fjärrkontroll

1
Hej allihopa!

Nu är jag ny här i forumet och behöver verkligen eran hjälp. Nu har jag varit en trogen Hyundai användare och köpt mig min andra hyundai och valet blev nu en I10 årsmodell 2009. Är ganska nöjd med bilen då har den endast gått 5000 mil. Har dock ett problem och det är att bagagelucka går inte att låsa eller låsa upp med fjärrkontroll. Måste alltid låsa den och låsa upp den manuellt med nyckel. Frågan är om det ska vara så? Har kollat igenom säkringarna och hittar inte någonsäkring som är kopplad till bagageluckan. Har en multimeter och vet inte hur ska jag riktigt kunna undersöka problemet eller vart jag ska börja. [emoji23]

Sent from my G3112 using Tapatalk

Annons

Re: Bagagelucka går inte att låsa eller låsa upp med fjärrkontroll

2
Hej!

Centrallåset ska även låsa upp bakluckan så det måste nog vara något fel, om det nu inte finns i10-modeller utan centrallås till bakluckan (?)... men det tror jag inte...

Troligtvis är det i så fall centrallåsmotorn som är defekt, men det bästa är att mäta upp om det kommer fram ström till motorn innan man går vidare, så att det inte är något kabelbrott, exempelvis vid gångjärnen till luckan.

Finns bilder på centrallåsmotorn på Bildelsbasen.se, Laga.se, Ebay osv.

Re: Bagagelucka går inte att låsa eller låsa upp med fjärrkontroll

4
Jag tror att som du sa att bagage luckan ska vara låst när man låser bilen. Nåt mer skumt är att ibland när jag oppnar bagageluckan så går inte larmet igång men ibland så gör det det. Funderar om det är en defekt relä som orsakar problemet? Eller vad tror du? Ska testa med multimetern och se om jag kan läsa av någon ström från kontakten som går till låset bak.

Sent from my G3112 using Tapatalk

Re: Bagagelucka går inte att låsa eller låsa upp med fjärrkontroll

5
Adahil skrev: 17 mar 2018, 19:22 Jag tror att som du sa att bagage luckan ska vara låst när man låser bilen. Nåt mer skumt är att ibland när jag oppnar bagageluckan så går inte larmet igång men ibland så gör den det. Funderar om det är en defekt relä som orsakar problemet? Eller vad tror du? Ska testa med multimetern och se om jag kan läsa av någon ström från kontakten som går till låset bak.

Sent from my G3112 using Tapatalk

Re: Bagagelucka går inte att låsa eller låsa upp med fjärrkontroll

10
Hyundaiman skrev:Vet inte riktigt hur det funkar på i10 angående larmet, men det låter som att sensorn inte funkar som den ska, troligtvis glapp eller dylikt.
Det var ett kabelbrott. Läste i maualen om att larmet kommer igång 30 sekunder efter man låst bilen. Kan förklara saken varför larmet gick igång ibland och ibland gjorde den inte det när jag öppnar med nyckel.

Sent from my G3112 using Tapatalk