Annons

Är på roadtrip - ACN död - Hjälp

1
Hej.

Har en fin gammal santa fe 2004 automat.

Gått jätte bra i alla 5 åren utan problem. I våras märkte jag att acn var död efter vintern och jag väntade med att fixa den tills i onsdags. Inte haft ekonomin riktigt. Men i onsdags åkte jag till bennys bilservice i stockholm. Ha. Gjorde en snabb kontroll och sa att trycket i ac systemet var dåligt och vi kunde hoppas att det bara behövdes fylla på.

Sagt å gjort och 1290kr och 40min senare var det påfyllt och efter lite gasande så kom det ut cold wonderfull air.

Fan va skönt tänkte jag så det inte va ngt mer eller blev dyrare. Åker ju på roadtrip Skåneturné på fredag.

Acn har funkat perfekt. Ger kallt å skönt i den här värmen. I lördags kväll blev det dock lite kallt på kvälle. Och för första gången sedan bennys bilservice så ändrade jag tempen i bilen från 17 till 26.

Värmde upp bilen lite och stängde sedan av bilen.

På morgonen var acn död. 😢
Katastrof på en sommar roadtrip speciellt eftersom vi sover i bilen. (Fällt ner baksätena, lagt på en spånskiva och en bäddmadrass= Hyundai santa fe husbil :) )

Det kommer ytterst lite kallt precis vid öppningen på fläktarna men inte mycket mer. När jag inta gasar på så kommer ingen kyla alls, men om jag ligger i 110 så kommer det liiiiite lite men det räcker inte på långs vägar.

Nu sitter jag här på en parkering och fsöker komma på ngt sätt å lösa detta.

Har provat å starta om, göra rent den lilla insugsfläkten vid knapparna, osv osv.

Det väser också rätt mycket vid handskfacket så fort jag sätter på acn. Lite som det låter när man fyller på en gastub eller liknande.

Har kollat trycket med en lite mejsel och det verkar vara topp så jag tror inte jag har ngt läckage ..

Ngn som har ngn bra idé .

Läst ngt om att det kan vara magnetkoppling ?? Men aldrig hört talad om en sådan eller ens vad det är eller hur man fixar, Jag är rätt händig så är det ngt som kan göras på en Gör-det-själv-hall så har jag inga problem att ta ngra timmar i en sådan.

Hittat ngra poster på ngt Volvo forum men är set samma princip ?

Som sagt alla tips mottages vänligen.

PS.det väsande ljudet som åker igång precis när man sätter på acn kommer ifrån där man byter kuperilter vilkett är gjort direkt efter acn fylldes på.
Annons

Re: Är på roadtrip - ACN död - Hjälp

3
Okej lite vidare Info.

Tog bort kupefiltret och därinne i ser man ju två metallrör och en stor aluminium kylare.

Flänsarna på kylaren som är ytterst är varma som röret som går ut ifrån där, men det innersta röret är iskallt och flänsarna är inte lika iskalla men kalla ialf. Dvs kylningen ifrån acn verkar ju göra sitt jobb fram hit ialf. Så ngn magnetgrunk fel verkar det inte vara.

Men vad kan det vara härifrån? Stopp i systemet?

Tror det blir en gör det själv hall men i better hurry, frugan är inte jätte pigg på detta hehe. 😅🙏