Annons

Hyundai Matrix GLS 1.8 2003 stötdämpare

1
Har en liten pärla som är otroligt välskött och bara ägd av äldre damer. Den har stått i garage mycket och servicen är skött perfekt. Sista åren har bilen gått under 250-500 mil om året.
Köpte den här för kassan är för skral för en nyare bil och jag har en ryggskada som gör det svårt för mig att sätta mig "ner" i en bil och kliva "upp ur" en bil.
I Matrixen som är högre sätter jag mig bara in och kliver ut utan problem.

Åkte tyvärr dit på bilprovningen, fjädersäte fram båda sidor rostskadat.
I övrigt var den väldigt fin enligt besiktningsmannen, ovanligt fin till och med.
Har inte haft Hyundai tidigare och blev väldigt förvånad för på många bilar kan man byta bara fjädersätet på men på den här måste man byta hela stötdämparen.

Har aldrig tänkt på vilken idiotisk konstruktion det är. Stora fjädern vilar som i en djuptallrik och dämparen sitter där under.
I den där jäkla "djuptallriken" samlas ju hur mycket skit som helst så inte konstigt att dom rostar sönder.

Nu till problemet. Måste byta dämparna och fick ett pris på 6.800 kr från en verkstad, 5.400 kr på en annan verkstad och tycker det är svindyrt.
Frågade den senare verkstaden vad själva dämparna kostade och det var ca 1.500 kr styck :shock:
Jag hade kollat på nätet innan och där finns dämpare från Al-Ko för runt 500 kr men det är ju en djungel så jag blir osäker på vad jag ska ha för det finns olika till min bil.
Tvårörs
Stötdämpartyp: Gastryck
Stötdämparutförande: fjäderben

Har ingen lust att betala 2000 kr extra för dämparna hos bilmeken, dom tar 2.500 kr för att byta dom om jag har dämparna med mig.
Kan någon råda mig om vilka dämpare jag ska köpa?
HYUNDAI MATRIX är ritad i Pininfarinas italienska designstudio - med Farmor Ankas bil som förlaga?
https://www.expressen.se/motor/tester/1 ... ai-matrix/