Annons

Matrix -06. Rostig framaxelbalk. Svetsa eller byta?

1
Det främre länkarmsfästet på vänster sida har rostat sönder. Problemet är främre framaxelbalken, Den som går tvärs över och håller upp det mesta av hjulupphängningen.
Frågan är just nu om jag ska

1, Svetsa dit nytt gods för främre fästet för länkarmen. Har varken svets eller svetskunskaper, men kan nog tigga-låna-stjäla-köpa mig till svetsjobbet. Balken är rätt illa rostig men det finns nog järn kvar för att fästa i.

eller

2. Byta hela framaxelbalken med allt vad det innebär. Balken kostar mellan 3000-3800 kr. Jag har bara basic verktyg. Ingen tryckluft. Ingen hiss, bara domkraft. Är inte supermekare. Byta bromsok är väl det mest avancerade hittills. Har dock ingen jättestor tidspress, vill bara inte orsaka mer skada än nytt...

Bilen är en Matrix fr 2005 (utag -06). Den har gått 14500 mil enl mätaren. Väldigt fin i karossen. Allt övrigt verkar funka som det ska. Fick bilen gratis för inte så länge sedan så en del investeringar kan den kanske vara värd?

Känner inte till Hyundai som märke. Är en så här modell fr 2005 något att lägga tid och pengar på?? eller är det bara att ringa nån som "köper alla bilar oavsett skick". Har mest haft Volvo V70 tidigare och där går samma årgångar för 30-60.000.