Annons

Klonkande ljud

1
I mycket små (brunnslock t.ex.) klonkar det i bakvagnen, speciellt höger sida på min i30. Är det ett normalt fenomen. Med största sannolikhet stötdämparna? Bilen har gått 1500 mil, varav 50 i min ägo..

/Umbert
-01 Santa Fe 2,4 4wd
-04 Santa Fe 2,7 4wd
-08 i30 1,6
Annons

2
låter ju lite väl tidigt att stötdämparna är slut vid 1500 mil

däremot krängningshämmarstagen skulle kunna det nog kunna va fel på.

men det är ju svårt o säga om man inte kollat o hört själv :)

3
Kan det vara samma typ av stötdämpare som sitter på IX35?
De gav också i från sig ett klonkande ljud. Kontrollera om det är så med din Hyundai-verkstad. Dämparna på IX35 var felaktiga och byts ut gratis.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

5
lind skrev:Hej.

Har också ett klonk-ljud från min i30 när jag kör över små gupp och liknande, fast från framvagnen (båda sidorna). Ska in med bilen på tisdag 13/12, får så om jag blir nåt klokare då. Nån annan som har eller har haft samma problem?

Generellt vad gäller klonk så verkar vi inte vara ensamma:

http://www.i30ownersclub.com/forum/inde ... pic=7575.0

Mvh
Lind
Halloj Lind, det vore intressant att höra vad de säger, kan du inte göra en uppföljning här? Jag ska också höra vad min ÅF säger angående garantitagande.

EDIT: P.S Tack för länken, som sagt det verkar vara ett känt ärende.

/Umbert
-01 Santa Fe 2,4 4wd
-04 Santa Fe 2,7 4wd
-08 i30 1,6

7
Har haft in hur många i30 som helst med just missljud höger bak, har fortfarande inte kunnat lokalisera felet!!

Å nej det är inte krängstaget på dom för det har vi kollat.... men nu säger jag inte att det är så just på din.

Men några så har vi släppt på alla bultar till länkarmarna och sen belastat fjädringen och dragit åt alla bultar på nytt, då har det blivit lite mindre missljud enligt en del kunder.

Vore kul å få reda på vad det kan vara. Uppfattar ett visst ljud jag också men jag är mer tollerant mot missljud då jag kan hissa upp och kolla varje dag om jag känner för det....
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

8
Hej.

Krängningshämmarstag bytta, inget klonk längre. Dock är min bil 3 år 8 månader så fick pynta detta själv. Tycker det var lite drygt på ett fel som bilmecken beskrev som "väldigt vanligt".

Bilpularn sa alltså att detta var relativt vanligt på I30 och Santa Fe så kan råda alla som hör minsta lilla klonk att lämna in bilen innan 3-års gränsen är passerad så att det går på garantin.

Mitt fel handlade alltså om klonk från framvagnen och inte i bakvagnen som Umbert beskrev. Frågade om klonk från bakvagnen men mecken hade inget bättre än att det kunde vara damaskerna som lossnat. Lösningen var i så fall att limma fast dem...

Mvh
Lind
i30 1.6 -08

9
Hej och mycket välkommen till Forumet, Lind! :D :D

Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

10
Ville bara säga att jag hade exakt samma problem med klonkande när jag körde över guppar eller brunnslock..Bytte krängningshämmare och det försvan helt.Jag köpte i30n 1.6 crdi för nån vecka sen och efter 2 dagar körde jag till försäljaren och fick den bytt utan kostnad :)..bilen är en 08 så garantin hade redan gått ut.

Garanti eller inte

11
Jag köpte en I30 för 5 månader sen. Nybilsgarantin går ut nu i slutet av mars. Jag har haft en hel del problem med bilen.
Just nu är det klonkande ljud höger bak. Dom har kollat och konstaterat att det är krängningshämmar staget som behöver bytas, och en damask som behöver limmas.
Men enligt min verkstad (Hyundai ÅF), så ingår inte detta i garantin...
Jag har idag mailat ett antal olika ÅF för att se vad dom svarar. Och hittills har jag fått olika svar. Det kan t o m löna sig att åka till en annan stad för att lämna in bilen och ta en hyrbil under tiden.
Annars får jag betala 2 000 för delar och jobb för att fixa detta.. Plus att dom vill ha några 100 lappar för hyrbilen också...

Jag har förstått att detta dessutom är ett vedertaget problem på just denna modellen. Jag har hört att det är FLERA problem som är vanliga med denna modellen. Nu efter att jag köpt den.....

Klonkande ljud

12
Hej ! Jag har en I30 5 D 1,6 CRDI uttagen dec - 09 då köpte jag den ny. Den har nu gått 4700 mil. För ett tag sedan så kom det ett klonkande ljud när jag körde i små gupp (ungefär son ett brunnslock) Det var lite svårt att höra inifrån var det kom ifrån.Men när jag kontaktade min verkstad så visste dom direkt vad det var. En damask på bakre stötdämparen glappade, Dom limmade den och ljudet försvann det tog ca 5 minuter att fixa. Det skall tydligen kommit på bilarna tillverkade i Tjeckien dom från Korea sitter skyddet bättre fast.

Re: Klonkande ljud

13
Jag har haft lonkande ljud i framvagnen och höger bak. på min i30 - 2008
Bytte Krängningshämmare runt om (Lemförder) Alla missljud/klonk försvann med detta.
Tidsmässigt tog det ca 1 timme /stag att byta. Vissa stag var svårt angripna av rost så jag var till slut tvungen att kapa staget med kapskiva.