Annons

Dålig värme i kupén

1
Har en Hyundai i30 CRDi -09 som gått 13000 mil och varit problemfri till helt nyligen när kylan kom. Plötsligt blev det svårt att få upp tempen i kupén. Blåser ungefär samma fistemperatur om jag ställer in 20 eller 26 grader. Temp. mätaren står konstant nära 90 gr.
Frågat på verkstaden, det kunde vara vad som helst!! Termostaten kunde ändå vara felande,.. som bara den skulle ta 1-1.5 tim. att byta. Kan detta vara möjligt? Var sitter denna termostat som ska vålla sånt kostsamt arbete?. Någon som kan komma med konstruktiva förslag till orsak och till åtgärd, kanske haft samma problem.
Annons

Re: Dålig värme i kupén

3
Tack för tipset!
Vad jag kan se på mätaren för utetemperaturen så motsvarar det den verkliga yttre temperaturen. Har också fått förslag om termostat men visaren för motortemperaturen verkar visa rätt, alltså tätt under 90 grader.
Har också märkt att värmen kan variera från gång till gång, ibland fungera det fullt ut för att nästa gång bara blåsa fisvärme och blåsa än mindre varmt på den högra sidan???
En fråga, hur var det på din bil och hur kom du fram till att det var den yttre tempgivaren??

Re: Dålig värme i kupén

4
Min i30 från 2010 har varit på verkstaden för samma problem idag just med att värmen varierar och blåser kallt från höger sida. Verkstaden spekulerar på värmepaketet i första hand vilket jag själv ställer mig tveksam till då det kommer värme men inte där det borde. Dom pratade även om några anslutningar till v-paketet men den ska in igen för ytterligare felsökning. Inte så mycket till svar men kanske till hjälp ändå, mitt problem kvarstår dock med klen värme :roll:

Re: Dålig värme i kupén

6
Tack för visat intresse.
M Söderblom jag ser fram emot resultatet av ditt verkstadsbesök och med förhoppning att felet har lösts. Hoppas att du kan/vill delge resultatet.
Har också försökt blåsa och dammsuga håligheten framför innetemp givaren, men tyvärr.
Mitt problem kvarstår men har nu beställt tid på verkstad, (2016) men jag är lite skeptisk eftersom det verkade som man aldrig stött på, eller hört talas om problemet som verkar vara svårlöst. Låter f ö konstigt - o inte sannolikt- att man ska vara den första av alla Hyundaiägare som råkat ut för detta problem. Som tur är har det varit ganska milt,.. än så länge

F ö önskar jag en riktigt God Jul och ett Gott Nytt år

Re: Dålig värme i kupén

7
Har också en i30 årsmod. -09. Råkade ut för problemet med dålig värme. Först så konstaterade man att det var värmeelementet som behövde bytas då det "slaggat igen". Efter det så läckte det in kylarvätska på golvet vid förarplatsen. Efter några vändor fixade man det.
Nu i vintras när kylan började slå till så räckte inte värmen till på höger sida, blåste mest svag kalluft. styrmotorer till luftklaffar byttes men problemet kvarstår. Verkstaden kan inte komma fram till någon förklaring. Väntar nu på besked från verkstaden som skulle ta kontakt med Hyundai centralt.

Har inte kunnat använda bilen fullt ut under vintern annat än för kortare körsträckor. Vid långfärder blir det för kallt för medpassageraren.

Irriterande att man inte kan lösa problemet. Dessutom får man besked om att detta fel är väldigt sällsynt. Det är det tydligen inte.
Vore intressant om något med liknande fel fått det klart och åtgärdat.

Re: Dålig värme i kupén

8
Tack Byström för info. Vore intressant att veta vad "kalaset" för värmepaketet kostade + efterföljande arbete. Säkert en stor summa för att konstatera att man befinner sig på ruta ETT igen. Har Hyundai tagit något ansvar, eller får man som Hyundaiägare skylla sig själv?

För egen del har jag nu besökt två olika verkstäder. Man har gjort omfattade kontroller bl a med diagnos osv utan att kunna konstatera att något är fel, detta trots att det inte gick ut någon värme, eller ytterst lite värme, i kupén.
Uppenbarligen är det något konstruktionsfel på denna biltyp. EN sak är helt säker ALDRIG mera en Hyundai, varning borde utfärdas.

Re: Dålig värme i kupén

10
Tack, ser fram emot någon lösning på problemet.
Kylan (ute) verkar hålla sig och att färdas i en 5-6 år gammal bil och frysa är knappast en god reklam för en som gör anspråk på problemfritt bilägande. Själv vet jag inte vad jag ska göra och bilverkstäderna jag konsulterat vet heller inte, tycker faktiskt att det är j-t dåligt....

Re: Dålig värme i kupén

11
Hej,
Ny här på forumet och hamnade här av samma anledning som tråden behandlar :-) Min tjej har en i30 diesel -09 som rullat knappt 13.000 mil. Drägligt varmt på förarsidan men svinkallt på passagerarsidan. Mycket nyfiken på om någon fått problemet löst?
Jag bytte nyligen kylarvätska på bilen eftersom det som syntes i expansionskärlet var brunt och äckligt. Vid avtappning av systemet visade det mesta av kylvätskan samma färg. Ingenting indikerar att det skulle vara olja eller avgaser från något genomläckage(topp, oljekylare el dyl), dock tycker jag det är konstigt att kylvätskan är så nedsmutsad vid såpass låga mil. Bilen är servad enligt bok på Hyundaiverkstad fram till 10.000. Gissar att den sörja som var i systemet kan ha orsakat alla möjliga problem med trögande ventiler osv. Jag spolade genom motorn men bara via slangarna till kylare och expansionskärl, tänkte prova att spola värmepaketet i veckan.
Läste lite på "hyundai owners forum" om problem med spjällmotorer till luftfördelningen i kupén, känns som ett känt problem på vissa Hyundai.
Tacksam för alla tips!

/Nils

Re: Dålig värme i kupén

12
Hade samma fel i I30, värmen i kupén avtog efterhand, lite varmt i vänstra utblåset, kallare och kallare längre ut till höger. Kallt som f-n vintertid.
Flera verkstadsbesök med termostatbyte, förslag på värmeelement, tempmätare och spjell, ingen kunde lösa problemet. Slutligen tog ansvarsfulla mekaniker/verkstad och ringde till Hyundai´s huvudkontor för råd och support .

Vad jag kunde förstå utifrån den kontakten är problemet väl känt hos Hyundai centralt. Orsak till problemet: värmeelementet slammar igen och det räcker inte med att byta elementet eftersom avlagringarna -från motorn- sätter sig i hela systemet. Rekommendationen är, byt precis allt i bilens hela kylsystem, inkl motorblock....

På Hyundai´s garantiavdelning tar man inget ansvar trots att problemet är väl känt. Ett bekymmersfritt bilägande, bilen är nu skrotad!?
Så tyvärr " flickvännens i30, m fl det är bara å bita i det sura äpplet och hoppas på en bra försäkring.

Re: Dålig värme i kupén

13
Delar med mig av mina erfarenheter.

Ojämn värmereglering = Nästan alltid regler motorn för temperaturen som gett upp då, sitter på höger sida av värmepaketet. detta är när det är ojämn värme/kyla/avsaknad av kyla oavsett vänster eller höger sida av bilen.

Missfärgad kylvätska = har varit med om 1,6CRDI motorer där oljekylaren spruckit läck inuti mot vatten kylsystemet och då trycks motoroljan in i kylsystemet. Symptomen då är översvämmat expansionskärl fullt med brun/svart sörja, temperaturen går upp normalt men det kommer ingen värme alls, en av kylar slangarna blir bara varm medans resten är kalla trots normal temp på mätaren. Åtgärden för detta är REJÄL rengöring av kylsystemet plus att byta ALLA kylarslangar av gummi då dom regerat med motoroljan och blir försvagade och mjuka och ev. byte av expansionskärl. Det är riktigt svårt att få systemet 100% rent, ska nog säga helt omöjligt med motorn ihopsatt på plats... Men med rengöringsmedel och mycket spolande av hela systemet så kan man få det fungerande igen. Dock kommer det tyvärr vara litegrann kvar i systemet en längre tid men som sagt med många sköljningar så kan man nog rädda motorn/bilen.

Det här med ojämn värme höger/vänster sida har jag ingen erfarenhet av så det låter jag vara osagt, dock så kan man på peka det att det ÄR dålig värme i diesel bilarna då det är över ca 10-15grader kallt, märks mest över 20grader kallt. Ligga på 6an i 90 efter en landsväg en riktigt kall vintermorgon då får man frysa :) det va min erfarenhet av i30 diesel -11 som jag hade och över 25-30grader kallt då startade den ändå utan motorvärmare men varmt och mysigt i bilen vart det aldrig, dock imfritt på dom främre rutorna i alla fall :P
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Dålig värme i kupén

14
Tydligen har Hyundai nu kommit fram till att dom ska stå för avhjälpandet av problemet med dålig värme, främst på höger sida.
När jag skulle boka service sa man att bilar med problem med "slam" i kylsystemet ska få detta åtgärdat utan kostnad, det skulle sköljas och bytas en hel del bl.a. oljekylare och värmepaketet. Vi får hoppas att det blir bra värme efter detta.

Re: Dålig värme i kupén

15
petkru skrev:Tydligen har Hyundai nu kommit fram till att dom ska stå för avhjälpandet av problemet med dålig värme, främst på höger sida.
När jag skulle boka service sa man att bilar med problem med "slam" i kylsystemet ska få detta åtgärdat utan kostnad, det skulle sköljas och bytas en hel del bl.a. oljekylare och värmepaketet. Vi får hoppas att det blir bra värme efter detta.
Hur gammal är bilen då?
Förmodar att det inte är garanti, utan att man tar det på goodwill?
Hyundai IONIQ5 (Elbil)
Premium med skinn, elstol osv.
Färg: Digital Teal Green

Hyundai IX35 Pelle.P-Edition 2013.
19000mil. Vit, och med största utr.paketet som fanns tillgängligt.