Annons

Partikelfilter

1
Hej
Har fått en blinkande motorlampa felkod P2002. Alltså partikelfilter.

Bilen går bra inga konstigheter har släckt koden 2 gånger efter första gången tog det 4 dagar innan den började blinka igen. Sen tog bara en dag nu andra gången. Har någon något tips man kan göra eller är det bara att byta. Byta vill man ju helst inte direkt gratis.

I30 1,6 crdi -08 har gått 12500 mil
I30 1,6 crdi 2008 automat
Annons

Re: Partikelfilter

2
Nu har Hyundaiverkstaden hos mig kollat på bilen. Har felkod P2002 och P0472. Dom gjorde en tvingad rengering sen körde dom en längre sväng och läste av koderna igen och det fanns inga felkoder kvar då. Sen hämtar jag bilen kör knappt en kilometer sen blinkar motorlampan igen. Och då var det samma felkoder igen. Och vad gör man nå då? Dom säger nu att det borde inte vara något fel på partikelfiltret för det ska vara tomt när dom tvingat en rengering av det.
I30 1,6 crdi 2008 automat

Re: Partikelfilter

3
Hej, har du löst problemet?

Jag har också till och från en blinkande motorlampa i min i20 1,6 crdi och är nyfiken på vad lösningen i så fall blev.
----------------------------
Legacy 2.5i lineartronic -10
Hyundai i20 crdi -09

Tidigare: Saab 900 -82, Saab 900 2.0 -94, Saab 9-5 2.0t -01 och Subaru Impreza 2.0 Gx -02

Re: Partikelfilter

5
Nu blev jag nyfiken. Kan någon förklara hur jag lokaliserar partikelfiltret så jag kan kolla slangarna. Min Hynda har idag varit på verkstad och fått sig en regenerering. Lampan började blinka igen efter ca 2 mil...

Så nu är slangarna ett spännade alternativ.
Hynda i30 CRDi 2008

Re: Partikelfilter

6
Partikelfiltret sitter under bilen i framkant av avgassystemet, ser ut som en stor ljuddämpare med några små rör och kablar till(temperatur givare)
Rörena som går från partikelfilterna går över till slangar sen och det är dom som går upp till diff sensor. Det är dom slangarna som går sönder och man ser dom lättast under bilen.

Mvh Robin

Re: Partikelfilter

8
Hade liknande problem med min Subaru. Första verkstaden regenererade partikelfiltret men felen återkom och vart permanent.
Nästa märkesverkstad kunde ställa diagnos över telefon. Det var ett sprucket insugningsrör (Gjutet gummi) som orsakade felet. Motorn gick allt för fett och hade tappat effekt.
3000:- för material och arbete. Regenerering funkade som tur var efter bytet. Klart billigare än att byta partikelfilter.
Fordon: Hyundai I30 2011, Subaru Outback 2012, CX500E, FN Mod 13