Annons

Köpte beggad i30, 2014 som visar sig vara tillverkad samt i trafik från 2012?

1
Bilen är alltså tillverkad under 2012 samt i trafik fr.om. december 2012. Bilfirmans annons samt all info har från början varit att det är en i30 av 2014 års modell?! Är detta fullt normalt.

Hämtade ut bilen idag och kollade papperen i bilen där jag upptäckte detta. Ringde bilfirman samt påtalade detta. De höll med om att det var lite "extremt" att kalla en 2012 för 2014 års modell.

De skulle kolla på allt tills imorgon. Lite senare ringde de tillbaks från bilfirman och hävdade att det är 2014 års modell iaf?! Så ska jag acceptera detta? Ville köpa en så pass ny bil som möjligt och tänkte inte så mycket på detta då det överallt stod att det var en i30 från 2014.

Misstänker att när jag säljer denna om 3-4 år så kommer ingen acceptera att det är en 2014?

Vad skulle ni göra?
Annons

Re: Köpte beggad i30, 2014 som visar sig vara tillverkad samt i trafik från 2012?

4
ascona-tic skrev:I mina ögon verkar det vara omöjligt att det är en 2014, var står det att det är en 2014? Vill du skriva regnummer eller skicka PM?
Oftast är brytpunkten på byggdatum oktober då börjas näst kommande årsmodell börja byggas.
Enligt säljaren så är det chassinumret som anger att det är en 2014 trots att den är tillverkad 2012. Helt obegripligt. PM:ar regnr.

Re: Köpte beggad i30, 2014 som visar sig vara tillverkad samt i trafik från 2012?

5
Sedan 2000 finns det inget som heter årsmodell, men däremot andra begrepp som förvirrar det hela...

Registreringsår = det år då bilen första gången registrerades.

Modellår = fordonstillverkarens benämning, brukar oftast ha brytpunkt ca 1/7 och löper sedan ett år framåt - dvs. en bil tillverkad 2013/10 benämns oftast som en "2014".

Fordonsår = transportstyrelsens eget begrepp och är oftast samma sak som det år bilen tillverkades.

Mer information:
http://www.vibilagare.se/reportage/bilh ... ppar-15755

Vad säger transportstyrelsens hemsida?
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

Mvh
Johan B

Re: Köpte beggad i30, 2014 som visar sig vara tillverkad samt i trafik från 2012?

8
Johan B skrev:Jo, men det kan vara intressant rent juridiskt - har de angivit bilen som två år yngre än vad den är kan det nog vara fog för att dra det vidare juridiskt...

Så i detta fallet kan det vara viktigt gällande EXAKT hur bilen specificeras i köpekontraktet.

Mvh
Johan B
I kontraktet står det tillverkningsår 2012 dock står inte detta ihop med bilens modellbeteckning m.m. utan längre ner. Bilen hade annonserats som en 2014 och hade stor lapp på sig med 2014 som modellår. Novis på bilköp som jag är så trodde ju jag att det betydde att den är tillverkad 2014. Jag fokuserade mest på räntesatser m.m.

Re: Köpte beggad i30, 2014 som visar sig vara tillverkad samt i trafik från 2012?

11
Har du köpt en bil där säljaren sagt 14 men den togs i trafik 12. Inga svårigheter . In med bilen och häv köper .

Värde skillnad på en 12 mot en 14. Om några år när du säljer . Sorry men glöm att någon köper den som en 14 när den blivit tagen i trafik 12 oavsett vad papperna säger.

Jag hade inte blinkat lämna bilen o köp en riktig 14 istället


Skickat från min iPhone med Tapatalk