Annons

Bilen beteer sig konstigt!

1
Hej, jag har en Hyundai i30 -09 som från och med igår har börjat bete sig onormalt. Tänke höra mig för här om någon har varit med om liknande eller har några aningar om vad det kan vara för fel.

Igår körde jag hem från jobbet, bilen funkade som vanligt bra. Stannade vid affären och skulle handla lite. När jag sedan skall fortsätta min färd hem så har bilen svårt för att starta. Den startar tillslut och jag ser då att ESP off lampan lyser, jag kör iväg men bilen känns konstig, som att den går ojämnt, lite ryckigt och inte riktigt orkar. Märker då också att varvmätaren inte fungerar, den ligger på noll.
Bad min sambo testköra bilen senare på kvällen, då startar den utan problem och ESP off lampan lyser inte längre, dock så har motorlampan börjat lysa. Vi kör en sväng och bilen går bra, även varvmätaren fungerar igen.

Imorse när jag skulle åka till jobbet så var problemen som bortblåsta, bilen startade, inga lampor som lös, och allt var normalt. Skönt tänkte jag, det var nog bara något tillfälligt.
Jag åkte sedan iväg en sväng på lunchen och efter ca 10 min så börjar ESP off lampan lysa igen, varvmätaren lägger av och bilen känns konstig att köra igen.
När jag några timmar senare skall åka hem så är det återigen bara motorlampan som lyser, varvmätaren fungerar och bilen går bra.


Vad kan vara orsaken till detta märkliga beteende?
Annons

Re: Bilen beteer sig konstigt!

4
Xolomadde skrev: 28 apr 2018, 19:53 Gjorde en felkodsläsning idag och fick fram P0339.

Ska byta vevaxelgivaren imorgon och hoppas på att det löser problemen.
Har dock inte kommit fram till var den sitter. Någon som vet?
Kan sitta mellan kamaxeldreven, 10:ans hylsa.
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet..... 8-)

Re: Bilen beteer sig konstigt!

6
andersbe skrev: 29 apr 2018, 07:53
Xolomadde skrev: 28 apr 2018, 19:53 Gjorde en felkodsläsning idag och fick fram P0339.

Ska byta vevaxelgivaren imorgon och hoppas på att det löser problemen.
Har dock inte kommit fram till var den sitter. Någon som vet?
Kan sitta mellan kamaxeldreven, 10:ans hylsa.
Sitter den där uppe så är det en Kamaxel givare, en Vevaxel givare sitter nere på blocket alt. sprängkåpan på växellådan.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11