Annons

Startproblem

1
Hej,

Jag köpte en Hyundai i30 årsmodell 2009.

När jag skulle provköra den startade den inte. När man vred nyckeln så klickade de bara till, typ ett relä som slår till eller från. Inte ens startmotorn gick runt. Vi kopplade på startkablar för vi trodde batteriet var dåligt. Då startade bilen direkt! Han som sålde bilen sa dagen efter att han hittat ett jordfel. Jorden ifrån extraljusen hade han jordat i en annan kabel som lossnat. Har för mig han sa de var någon jordkabel runt startmotorn, vet inte exakt…
I morse när jag skulle starta bilen så var de samma fel igen. Jag vred nyckeln och de bara klickade till. Provade kanske fyra – fem gånger och helt plötsligt gick den igång.
När jag stannat ett tag och skulle iväg igen så fick jag säkert prova 15 – 20 gånger innan den gick igång. Sedan har den funkat felfritt varje gång jag startat den idag.

När jag skulle ut på motorvägen så började motorlampan att blinka sedan efter några minuter börja den lysa med fast sken. Kopplade in en obd2 läsare när jag kom hem. Den visade:
P0299, turbocharger/supercharger underboost. Släckte den felkoden sedan har den inte kommit fram mera.

Några tips på vad som kan vara fel? Jordfel, stöldskydd, startmotor?
Annons

Re: Startproblem

3
Kanske en dumm fråga, men varför köper man en trasig bil ?
Felet kan vara ett enkelt kabelfel men lika gärna nåt elektroniskt som blir dyr att hitta ( felsökning på verkstan)
och sen ännu dyrare att laga eftersom verkstäderna byter bara grejor tills det funkar. Laga fel kan de ju inte längre.