Annons

Motor hackar

1
Hej,

Nybliven medlem här! Häromdan köpte jag en begagnad i30 med 17k mil på nacken. 2010 års modell, bensin och kamkedja. Den är till största del en njutning att köra men ett problem uppenbarade sig när jag på väg hem från bilhandlaren; jag körde i 80kmh och plötsligt hackade motorn till, som att jag hade för hög växel i för låg fart. Jag fortsatte och plötsligt hackade den till igen och igen och gjorde så ett par gånger. Jag svängde av och ställde mig på en parkering med motorn igång i friläge en stund och körde sedan vidare. Inga hack på hela vägen hem (motorväg). Var ut på kvällen och körde (inga hack). Var ut idag några mil motorväg (inga hack), ställer bilen och gör några ärenden. När jag skulle hem nu efter några kilometer i 60kmh så kommer det ett par hack till Just innan motorvägen, sen inga fler och jag kan smoothly gasa på hemåt i 120. Jag tycker dock att den tenderar till att tappa lite kraft emellanåt. Inga lampor lyser och motorn låter bra i övrigt. Vad kan vara fel? Har jag köpt skrot eller går detta att åtgärda?