Annons

Instabil och vinglig

1
Hej. Jag köpte en Hyundai i30 -14 för något månad sedan. Antar att jag inte var tuff nog när jag provkörde den, men har med tiden upplevt att det är en oerhört instabil bil. Vid undanmanöver eller kombinationen kraftig broms/sväng förlorar jag nästan kontrollen över bilen. Och jag tycker att den svajar fram och tillbaka på vägbanan i hastigheter 70+. När jag provocerar bilen lite för att känna på styrningen och gör små snabba rattutslag i hastighet så upplever jag att bilen hamnar i gungning och kränger istället för att svänga. Den är så instabil att det nästan känns farligt. Oerhört vindkänslig ör den också, vid omkörning av långtradare kommer bileländet i gungning...

Däcken är välmönstrade Nokian.

Är detta unikt för min bil, eller är det en instabil modell?
Annons

Re: Instabil och vinglig

2
Inte inne här ofta men ser att du vill ha svar. Även om det blir sent.
På min I30 -12 så byttes styrvinkelgivare (gratis) efter att jag påtalade att denna givit felkod momentant.
Koden upptäktes på en utökad bilprovningstest. Och vad jag erfar så vet inte bilen i vilken riktning bilen svänger vid tex en kraftiginbromsning och resultatet är att ABS mm slutar att fungera.
Mer om detta i denna artikeln https://teknikensvarld.se/styrningen-pa ... ra-148109/

MVH
Henrik S
Fordon: Hyundai I30 2011, Subaru Outback 2012, CX500E, FN Mod 13