Annons

Hjälp värme/ac

1
Hej har problem med min i30
Jag kan inte ställa temperaturen i kupén.
Ställer jag på lo blåser det samma temp som hi
Och slår jag på återcirkulering så har jag viss värme men samma där samma temp oavsett inställning
Någon som varit med om detta? Och vet vad det kan vara?
Annons

Re: Hjälp värme/ac

2
Hej! Verkar vara samma problem här. Känns som full värme blåser trots ställt på AC/lo. Det kan kanske bero på att blandningsklaffen hakat upp sig. Det verkar finnas något som heter " Reglering blandningsklaff". Kostar kring 1000 kr på nätet. Men var sitter den regleringsmotorn? Vi har hört ett "nytt" surrande några sekunder då bilen startas. Det kan ju bero på att reglermotorn försöker arbeta.
En annan orsak skulle kunna vara att den elektroniska styrningen inte fungerar.
Detta problem dök upp idag, så jag har inte hunnit kolla mera.
prola

Re: Hjälp värme/ac

4
Hej på er!

På min I30 från 2008 hade jag liknande problem, dock åt andra hållet att jag inte fick någon värme. På 08:an sitter iaf motorn som öppnar spjället/klaffen bakom handskfacket.
Så montera ned handskfacket och kika på vänster sida.
i30 1,6 CRDI - 09

Re: Hjälp värme/ac

5
Toppen! Tack för tipset. Har tagit bort handskfacket och konstaterat att blandningsluckan går lätt. Alltså är det motorn som krånglar, men idag funkar den. Då är frågan var man kan hitta en motor. Hyundai har väl sådana ( om inte bilen är för gammal -2008), men det verkar inte finnas något utbud på beg.marknaden.
Alternativt, ta isär motorn. Med lite tur och finess kan dom gå att laga.

Re: Hjälp värme/ac

7
prola skrev: 23 maj 2021, 10:45 Toppen! Tack för tipset. Har tagit bort handskfacket och konstaterat att blandningsluckan går lätt. Alltså är det motorn som krånglar, men idag funkar den. Då är frågan var man kan hitta en motor. Hyundai har väl sådana ( om inte bilen är för gammal -2008), men det verkar inte finnas något utbud på beg.marknaden.
Alternativt, ta isär motorn. Med lite tur och finess kan dom gå att laga.
Om du orkar jobba dig med motorn så kanske det är värt ett försök.
Själv så orkade jag inte, dock kom ju chocken när jag beställde delen hos Holmgrens (Hyundai återförsäljare), 1400 spänn men då får man iaf en helt ny. Försökte också leta efter delen på bildelsbasen utan någon lycka.
i30 1,6 CRDI - 09

Re: Hjälp värme/ac

8
lgg skrev: 13 jul 2021, 21:22 Hej, har samma problem. Men hur monterar jag bort handskfacket?
På i30 (och säkert andra modeller) sitter det clips eller vad man ska kalla det på höger och vänster sida inne i facket, lossa dom sedan åker facket ut.
i30 1,6 CRDI - 09