Annons

Re: Vanliga fel på ix35

16
Har själv råkat ut för rätt många problem på min ix35 2.0 -11, det började med att nymmerskylten bak satt snett när jag hämtade min nya bil! Nästa problem var när jag svängde så hörde jag ngt i bagageluckan som rullade runt och hittade själv en mutter som dom glömt skruva fast innanför inredningen i bagageluckan. Sen har jag problem med knakande mittkonsoll som verkstan inte lyckats lösa trots 2 försök. Bytt krängningshämmare runt om pga klonkande ljud vid ojämn väg. Limmad skyddskåpa på 1 st stötdämpare fram, samma där klonkande ljud. Bytt växellåda (manuell) efter ett skorrande ljud vid dragläget. Konstskinnet på förarsätet har spruckit och dynan har bytts. 1 st el kontakt har precis bytts efter brev från Hyundai.

Tur att man har 5 års garanti från Hyundai men vad händer efter garantin? Rätt nöjd med bilen förutom alla dessa fel som tar mycket tid från en själv trots att det går på garantin.
Annons

Re: Vanliga fel på ix35

18
Angående "knakande" mittkonsol.

Om det nu är samma symtom som jag har haft på min ix35:a, så efter att ha lokaliserat problemet så införskaffades ett "åtgärdskitt" på Clas Ohlson bestående av

- 1 paket Trådplock, vilket är de röda självhäftande tyg-sakerna som samlar upp damm mm under dammsugarmunstyckena t ex Twinner (för att jag räknat med att de är slitstarka).
Länk -> http://www.clasohlson.com/se/Tr%C3%A5db ... er/34-3809

- 1 paket Skyddstassar 10+12 mm, för ex prydnadsföremål (liknande självhäftande möbeltassar men mycket mindre och tunnare).
Länk -> http://www.clasohlson.com/se/M%C3%B6beltassar/31-55


Det som "knakade" på min mittkonsol och höll på att göra mig vansinnig var locket till förvaringsutrymmet i mittkonsolen

- På lockets undersida finns i framkant två stycken "gummituttar" som håller locket på lite distans från lådan. Dessa kan röra sig under färd om man lutar armen mot locket (vilket jag nästan alltid gör tydligen....)

- I bakkant på spärren till locket finns också en distans i gummi som även det rör sig något under färd om man lutar armen mot locket på mittkonsolen

- Till sist på varsin sida på lockets främre del finns två stycken "tappar" som skall hålla locket på plats i sidled (antar jag) och som i mitt fall i vissa lägen gav ett svagt "knackande" ljud ifrån sig om locket rörde sig i sidled.

Åtgärd:

1) 2 st 10 mm skyddstassar fästs på motsvarande sida där lockets två "gummituttar" går emot lådans överkant. (om man tittar på främre delen på lådan så bildar skarvarna där ett "T") sätt tassen precis över där det vågräta och lodräta strecket i "T" möts.

2) Klipp till en lagom lång remsa av den självhäftande "trådplocken" vilket är ca 3 cm. Fäst den i framkant på lådan där spärren till locket går ner och låser locket, vik in den sista biten i det lilla hål som finns så att sista delen på den tillklippta remsan fäster på baksidan.

3) Klipp till ytterligare två remsor av den självhäftande trådplocken ca 2 cm och fäst dessa på insidan av lådans högra och vänstra framkant (Sidorna) precis där tapparna går ner.

Nu skall det ha blivit tyst om det "knakande" ljudet är detsamma som för mig.

Har även en granne som klagade över att knarrandet i mittkonsolen på deras ix35:a höll på att göra honom tokig när jag höll på med ovanstående, så jag fixade till samma åtgärdspaket till honom och fick veta att "knarrandet" försvann även i hans bil.

Hoppas att det går att förstå beskrivningen.......
IX35 2.0 CRDi-R M6 Sport -12
Yamaha Stratoliner XV1900

Re: Vanliga fel på ix35

20
Ja, och så har vi återkallandet av tidiga ix35:or.
Bromskontakten skall bytas annars kan det bli fel med elektroniken!

Tänk på detta ni som skall köpa beganat - kolla serviceboken och se att den är bytt!

@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

Re: Vanliga fel på ix35

21
ingaproblem skrev:Har själv råkat ut för rätt många problem på min ix35 2.0 -11, det började med att nymmerskylten bak satt snett när jag hämtade min nya bil! Nästa problem var när jag svängde så hörde jag ngt i bagageluckan som rullade runt och hittade själv en mutter som dom glömt skruva fast innanför inredningen i bagageluckan. Sen har jag problem med knakande mittkonsoll som verkstan inte lyckats lösa trots 2 försök. Bytt krängningshämmare runt om pga klonkande ljud vid ojämn väg. Limmad skyddskåpa på 1 st stötdämpare fram, samma där klonkande ljud. Bytt växellåda (manuell) efter ett skorrande ljud vid dragläget. Konstskinnet på förarsätet har spruckit och dynan har bytts. 1 st el kontakt har precis bytts efter brev från Hyundai.

Tur att man har 5 års garanti från Hyundai men vad händer efter garantin? Rätt nöjd med bilen förutom alla dessa fel som tar mycket tid från en själv trots att det går på garantin.
Hei jeg har en ix35 2011 modell. Har byttet alle støtdemprene først limet de innmaten men klukelyden gikk ikke vekk.Byttet 2 stk. lenkearmer så ble det stille. Nå har det gått et år å det har blir klunkelyd igjen skal på service i januar/februar. Bilen har gått 50000 km. Har byttet topp da det tikket i ventiler eller noe annet, de sa at det var trange smørekanaler i toppen. Har noen andre vært borti det samme? Ble bedre etter dette men ikke helt bra.

Re: Vanliga fel på ix35

22
Vid 4-års service påtalade jag två problem, som visst inte alls är ovanliga:

Väldigt vindbrus från takluckan (glastaket) och skinnklädseln har spruckit på en liten bit på utsidan av förarsätet.

Båda dessa fel var tydligen kända.

Takluckan går tydligen att "spänna" i 4 lägen. Nu har man spänt den två snäpp och bilen är väl så "tyst" (låter lika mycket, men inte mer) som när den var ny.

Beträffande skinnklädseln är det så att man på vissa bilar glömt montera en liten skyddslist på en liten bockad plåtbit på insidan. Detta gör att skumgummit äts upp och till slut skaver det sönder skinnet.

Ny sittdyna är beställd och kommer. Tyvärr kommer det då att vara viss skillnad första tiden då det mer slitna ryggstödet blivit blankt, medan det nya skinnet är lite mattare.

Ett skrammel i bakluckan berodde på en skruv som lossnat från spoilern - åtgärdat.

OBS! Glöm inte kräva åtgärder på det minsta lilla så länge ni har nybilsgaranti. Inget kommer att åtgärdas av Huyndai om det inte påtalas av kunden! Även om det är kända fel, så länge det inte rör trafiksäkerheten (typ bromskontakten).
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

Re:

23
andteg skrev:Börjar få stora problem med back-kameran! Antingen ingen bild alls, eller så bara fladdrar den. Ibland samtidigt som backsensorn tjuter i olika toner eller som om jag backat i något utan att jag är i närheten av hinder. Lägger bara in backen så börjar spektaklet! Givetvis har jag provat att tvätta av allt bak, men samma resultat, Har inte beställt tid hos verkstaden ännu.
Skall även klaga på gnisslande gångjärn på bakluckan och att "något" ligger löst i denna när man stänger. Låter som en liten mutter trillar ner el liknande.
Dessutom börjar läderklädseln på sittdynan på förarsätet bubbla sig. Ser snart ut som på en tio år gammal bil. Inte längre slät och fin trots bilen är 1½ år gammal och bara gått 2500 mil! Övrigt läder ok förutom lite "fnas" på rattens ovansida som också skall påtalas.
@
Lika för mig. Backkameran fick bytas på garanti

Re: Vanliga fel på ix35

24
Hyundai ix 35 2013 högtalarna funkar sisådär. Man hör tydligt att det är högre volym på högra sidan än vänstra. Har testat justera så att det jämnar ut sig men det funkar knappt, om man ändrar inställningen så att ljudet ger mer till den vänstra sidan. De som sitter därbak hör knappt ifrån de bakre högtalarna. Testat radio, usb och skiva men det är samma sak. Har bett ÅF att kolla på det men de sa att det var normalt!? De hade sagt att högtalarna är inte de bästa, men vafan de måste väl lösa problemet? Har kört 3000mil utan andra problem än så länge.