Annons

Svårstartad i kyla.

1
Äger en ix35 diesel -11 som har rullat 8500mil, den har blivit vansinnigt svårstartad nu när temperaturen börjar krypa neråt. Problemen började för några veckor sedan med att den behövde köras ett par sekunder extra på startmotorn innan den gick igång. Men nu när temperaturen har närmat sig nollan har det blivit mycket svårare att få igång den, har provat med att glödga stiften en extra gång också men ingen skillnad. Den startar på tredje eller fjärde försöket och låter då som en traktor i ett par sekunder innan den börjar bete sig normalt. Men är motorn bara lite ljummen efter att ha startats en gång så startar den helt normalt likaså om jag använder motorvärmare, när den väl startat så går den precis som den ska. Kan nämnas att den är servad enl bok.
Någon som har en ide på vad felet kan vara?
Hyundai ix35 M6 -11
Hyundai i20 GO 1,2 -14
Annons

Re: Svårstartad i kyla.

2
Fenix skrev:Äger en ix35 diesel -11 som har rullat 8500mil, den har blivit vansinnigt svårstartad nu när temperaturen börjar krypa neråt. Problemen började för några veckor sedan med att den behövde köras ett par sekunder extra på startmotorn innan den gick igång. Men nu när temperaturen har närmat sig nollan har det blivit mycket svårare att få igång den, har provat med att glödga stiften en extra gång också men ingen skillnad. Den startar på tredje eller fjärde försöket och låter då som en traktor i ett par sekunder innan den börjar bete sig normalt. Men är motorn bara lite ljummen efter att ha startats en gång så startar den helt normalt likaså om jag använder motorvärmare, när den väl startat så går den precis som den ska. Kan nämnas att den är servad enl bok.
Någon som har en ide på vad felet kan vara?
Lurigt.
Det kan nog vara tämligen mycket som orsakar det där sympomet.

När är den uttagen?
Du kan ju ha nybilsgaranti kvar om du har tur, och då är det bara att ta kontakt med verkstaden som är att rekomendera.

Annars kan det vara allt från dåigla glödstift, taskig soppapump, igensatt dieselfilter, defekt tempgivare/kallstartsgivare, till dåligt komp som spökar.
Ingen motorlampa som lyser/felkoder?
Hyundai IONIQ5 (Elbil)
Premium med skinn, elstol osv.
Färg: Digital Teal Green

Hyundai IX35 Pelle.P-Edition 2013.
19000mil. Vit, och med största utr.paketet som fanns tillgängligt.

Re: Svårstartad i kyla.

3
Tyvärr ingen nybilsgaranti kvar, ingen lampa ang detta fel har indikerat.
Bränslefilter byttes på servicen i nov -14.

Det kan väl ändå inte ha någonting med att drivhjulet från vevaxeln har blivit bytt, de bytte även en spännarm samt något styrhjul och remmen? För det är eft den reparationen som bilen har blivit trögstartad för, detta var för ca 4veckor sedan. Men har kanske inget samband med det jag upplever nu. Värt att nämna varjefall.
Hyundai ix35 M6 -11
Hyundai i20 GO 1,2 -14

Re: Svårstartad i kyla.

4
Fenix skrev:Tyvärr ingen nybilsgaranti kvar, ingen lampa ang detta fel har indikerat.
Bränslefilter byttes på servicen i nov -14.
Det kan väl ändå inte ha någonting med att drivhjulet från vevaxeln har blivit bytt, de bytte även en spännarm samt något styrhjul och remmen? För det är eft den reparationen som bilen har blivit trögstartad för, detta var för ca 4veckor sedan. Men har kanske inget samband med det jag upplever nu. Värt att nämna varjefall.
Kan såklart finnas ett samband, och är det en auktioriserad verkstad så skulle jag absolut kontakta dom och höra med dom.
Är det en fristående verkstad så vetefan, men det skadar såklart inte att höra även med dom.
Känns märkligt att det inte skulle ha ett samband om den har gått som en klocka innan, men så klart kan det även vara en ren tillfällighet.
Hur är det med vevaxelgivare och andra sensorer? Frågan är om något demonterats i samband med detta, och sedan ej monterats tillbaka korrekt. Har du en bra kontakt med en aukt.verkstad skulle jag absolut rekomendera att iallafall prata med dom vd dom tror om symptomen, och är de dom som servade den sist så reklamera direkt och berätta att bilen efter detta ej är sig lik...
Hyundai IONIQ5 (Elbil)
Premium med skinn, elstol osv.
Färg: Digital Teal Green

Hyundai IX35 Pelle.P-Edition 2013.
19000mil. Vit, och med största utr.paketet som fanns tillgängligt.

Re: Svårstartad i kyla.

5
Det är en Meca verkstad, de ska ev titta på den imorgon om de har tid. Men enl dem ska det inte finnas ett samband men det är ju såklart lätt att säga.
Återkommer om/när jag får ett svar.
Hyundai ix35 M6 -11
Hyundai i20 GO 1,2 -14

Re: Svårstartad i kyla.

6
Lite mer info ang problemet, idag när jag var ute och körde så gasade jag på rätt bra på trean och då hörde jag spikljud från motorn samt att den gick lite lite orent. Två saker som främst slår mig, kanske bränslefiltret är igensatt, eller någon spridare som är dålig. Men det borde man väl se när man diagnos testar den, vilket är gjort utan anmärkning på Meca verkstad. Den skall in på Måndag igen för fortsatt felsökning.
Hyundai ix35 M6 -11
Hyundai i20 GO 1,2 -14

Re: Svårstartad i kyla.

7
Om en spridare är dålig så bör det generera en felkod, dvs motorlampan borde tändas.
Känns mer som en sensor som är dålig eller ger fel värde, men även det borde ge felkod.
Hoppas att du inte får betala för "löpande felsökning" för då kan det bli hur dyrt som helst, speciellt om det är en verkstad som inte har koll på Hyundai i allmänhet. Har själv oerhört dålig erfarenhet av Mekonomens olika verkstäder, men hoppas att allt löser sig!!
Hyundai IONIQ5 (Elbil)
Premium med skinn, elstol osv.
Färg: Digital Teal Green

Hyundai IX35 Pelle.P-Edition 2013.
19000mil. Vit, och med största utr.paketet som fanns tillgängligt.

Re: Svårstartad i kyla.

8
Min startar inte i kyla, den lyser art nycken inte är i bilen? Räcker m nollgradigt. Vet inte om det är bilen el nyckeln för det är mest när jag varit ute ett par timmar i stallet som den gör så här. Har även varit m om att jag inte kunnat öppna bilen, tog då ut den "riktiga" nyklen o öppnade men då gick larmet i stället :o . Vad göra?

Re: Svårstartad i kyla.

10
Uppdatering nr 2: Hmm. Hyundai i Sandviken konstaterade att skenan som förbinder glödstiften samt relät till glödstiften var dåliga varpå de byttes till en förmodad kostnad av 3500-4000-:. Bad de ringa om det blev dyrare. Tycker det är riktigt dåligt av de att slutkostnaden blev 4870:- utan samtal från dem.Dessutom som de såg till att paja helljuset samt blinkers på vä sida som man blev tvungen att köra med trasigt under tiden samt köpa nya lampor för att testa i två dagar. Jag vet att blinkers fungerade då jag besiktigade bilen måndagen innan. Jaja allt har sin tid ni som funderar på att lämna bilen där.....
Hyundai ix35 M6 -11
Hyundai i20 GO 1,2 -14

Re: Svårstartad i kyla.

11
Instämmer, mycket dålig stil av dem!

Det är tyvärr inte alltför ovanligt att slutpriserna hos verkstäderna blir mer än vad som först utlovats, då är det bättre om de säger det riktiga totalpriset direkt istället för att "locka" med lägre priser (dock var det ändå dyrt med 3,5-4 tusen), då kunderna knappast kommer tillbaka till de verkstäderna som håller på så, vilket man annars kanske hade gjort om de varit ärliga från början.

Visst, i vissa fall kanske det är svårt för dem att inkomma med det exakta priset, men man får även vara lite flexibel och tillgodose kunderna fastän arbetet tog lite längre tid eller vad det nu var som höjde priset.

Hoppas bilen rullar på bra nu i alla fall och att det löser sig med belysningen.

Mvh

Re: Svårstartad i kyla.

12
Instämmer, att de från början säger ett pris och dessutom som DE orsakar ett annat som jag misstänker de tagit betalt för att fixa är bedrövligt. Kan säga att det inte är första gången från den verkstaden.
Hyundai ix35 M6 -11
Hyundai i20 GO 1,2 -14

Re: Svårstartad i kyla.

13
Fenix skrev:Instämmer, att de från början säger ett pris och dessutom som DE orsakar ett annat som jag misstänker de tagit betalt för att fixa är bedrövligt. Kan säga att det inte är första gången från den verkstaden.
Hej Fenix,

har precis samma problem för samma bilmodell,undrar om det hjälpte när man bytte delarna till glödstiften?

//

Re: Svårstartad i kyla.

14
hej

sitter med samma svårtstartade problem. 2012 års modell
Har varit svår ett tag nu, speciellt när det är kallt ute. runt nollgradigt eller kallare
Idag hade vi -11 å då "tuggar" den bara. bokat tid till service och rådfrågat vad detta kan bero på
verkstan säger att det är ett känt fenomen att bränslefiltren sätter igen på dessa bilar och att när bränslen ska fram ska den först igenom filtret då det inte sitter en bränslepump i tanken.
så kan tänka mig att är det då kallt ute så får den kämpa ännu mer
har testat att ladda upp batteriet men det verkar som om det inte är det.
idag kanske det va en kombo då det va så kallt

men har även haft en tanke på att de är glödstiftet som det är fel på.
Men trodde det bara va min bil som va knäpp (min vanliga tur med bilar tänkte jag), men nu vet jag att det finns fler.