Annons

Orkeslös motor

1
Hej,

Jag har en ix35 -12 1,7 crdi som gått 13500 mil.
Igår så tappade den all kraft och började gå ojämt. Gick inte att varva mer än kanske 1500 varv. Kom ingenstans. Startade om motorn och den gick som vanligt. Kunde köra som vanligt ca 400 meter innan det händer samma sak igen. Lyckades efter ett par omstarter ta mig hem. Har haft bilen på tomgång länge nu och ingenting konstigt märks. Men efter ett par hundra meter körning händer samma sak. Vad kan detta bero på??

Tacksam för hjälp!
Annons

Re: Orkeslös motor

3
Motorlampan tändes i samband med att det hände första gången. Men slocknade efter ett par omstarter. Idag när jag testade tändes den inte trots att felet var.

Vet inte när de bytte filter sist, men var inne på service på bilia i jan/feb förra året.

Är det skadligt att försöka köra den nån mil till verkstad (lär bli många omstarter på vägen) eller bör man bogsera den?

Kan kylan ha påverkat något? Var -15 grader drygt dygnet innan det hände första gången.

Re: Orkeslös motor

4
Skulle börja med att kolla när bränslefiltret var bytt senast, sen även felkoder.. kan ju svara styrningen för wastegate ventilen som inte funkar men för det borde den gå jämt i motorn..

Det går ju att köra bilen i detta läge men det är ju inget vidare bra eller roligt.. ligga i 50kmh eller starta om den hela tiden..